Podwozie to jeden z najważniejszych elementów auta, szczególnie klasycznego. Gdy jest ono w złym stanie, naprawy oznaczają ogromne koszty lub są niemożliwe, więc odpowiednia konserwacja to podstawa długiej eksploatacji.
Podwozie to absolutna podstawa samochodu. Jego elementy odpowiadają za połączenie nadwozia z kołami, które stanowią jedyny punkt styku auta z powierzchnią, więc podwozie powinno być w jak najlepszym stanie. Wiedzą o tym doskonale producenci samochodów, którzy stosują między innymi zabezpieczenia antykorozyjne, lecz nie wszystkie są wysokiej jakości i trzeba mieć na uwadze, że niektórzy producenci są w tej kwestii lepsi, a niektórzy gorsi. Szczególnie gdy mowa o autach klasycznych, które nie były budowane przy użyciu tylu zaawansowanych technologii co samochody współczesne.
Korozja to największe zagrożenie dla podwozia samochodu i może być ona wynikiem wpływu wielu czynników zewnętrznych. Brud, wilgoć, błoto, woda, piach czy kamyki osłabiają warstwę ochronną na podwoziu, a ponadto ostatecznie doprowadzają do pojawiania się ognisk korozji. Szczególnie niebezpiecznie robi się zimą. Rdzę bardzo szybko może wywołać używana przez drogowców sól, która dostaje się na elementy podwozia oraz tarcze hamulcowe. Jeśli nie zostanie z nich odpowiednio szybko usunięta, doprowadza do korozji szybciej, niż mogłoby się to wydawać.
Klasyczne auta to niezwykle ciekawe maszyny, lecz fakt, iż były one produkowane wiele lat temu, komplikuje parę spraw. Przede wszystkim podwozie jest w nich jeszcze bardziej istotne, gdyż wszelkie jego naprawy będą znacznie droższe niż wszelkie prace wykonywane przy usterkach mechanicznych. Dlatego starsze samochody, które są w przeciętnym stanie mechanicznym, lecz mają zdrowe podwozie i nadwozie, są znacznie chętniej wybierane niż te z wyraźnymi ogniskami korozji.
Ważne jest, by o konserwacji myśleć, jeszcze zanim rdza się pojawi. W ten sposób oszczędzimy sobie wielu problemów i pracy. Małe i względnie młode ogniska można jeszcze usunąć własnoręcznie względnie niewielkim kosztem, lecz gdy staną się one większe, konieczne może być na przykład wspawanie całego nowego elementu podwozia.
Na czystym podwoziu w celu konserwacji najlepiej użyć specjalnego preparatu, który ma na celu ochronę elementów przed rdzą, ale też piaskiem, wodą i innymi czynnikami zewnętrznymi mającymi negatywny wpływ na kondycję podwozia. Przed skorzystaniem z preparatu powinno się dokładnie umyć podwozie samochodu. Po jego wyschnięciu należy przejść do nałożenia odpowiedniego środka. Ważne, by w tym momencie wszystkie elementy auta znajdujące się na jego dole były zimne, więc nie można tego robić bezpośrednio po zakończeniu jazdy. W zależności od producenta spryskujemy podwozie preparatem najczęściej dwa razy i odczekujemy zazwyczaj kilka godzin, aż całość wyschnie. Tak nałożony preparat pozwoli zakonserwować podwozie na okres 2–3 lat, więc przy regularnym korzystaniu możemy mieć pewność, że nasz klasyk będzie zdrowy od spodu, co jest niezwykle istotne.
Zdj. główne: Manu B/unsplash.com