Najstarsze

Ford model T – charakterystyka legendarnego auta

Ford model T – charakterystyka legendarnego auta
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Ford model T stał się legendą. Trwała konstrukcja, niebanalny wygląd i niska cena sprawiły, że był to samochód wybierany przez przeciętne amerykańskie rodziny początkiem XX wieku. 

Historia powstania legendy

Początek modelu T sięga 1908 roku. Jego głównym konstruktorem był Henry Ford, którego zasadniczym założeniem było stworzenie samochodu na potrzeby przeciętnej amerykańskiej rodziny. Auto miało spełniać kilka wymagań – mieć prostą budowę, być łatwe w prowadzeniu i naprawach, mieć miękkie zawieszenie i spory prześwit. Przede wszystkim auto miało być też tanie. Ford T przeszedł do legendy nie bez powodu. 

Zastosowano tu wysokiej jakości materiały, a wykorzystana konstrukcja była prosta i skrupulatnie przemyślana. Takie rozwiązania spowodowały, że był samochodem niezwykle trwałym, jak na tamte czasy. Jak wyglądał system chłodzenia? Pierwsze egzemplarze samochodu używały pompy wody. W późniejszej produkcji zastąpiono je termosyfonem. W zasilaniu gaźnika wykorzystano grawitację, a samochód nie miał pompy olejowej ani pompy paliwa. Ciekawie przedstawia się sam czas produkcji tego samochodu – początkowo wytworzenie jednego egzemplarza trwało 12 godzin, ale po udoskonalaniu prac montażowych, produkcja szła dużo szybciej, tak by w roku 1927 zajmowała tylko ok. 1,5 godziny. 

Atrakcyjna cena dla kupujących 

Ze względu na szybszą produkcję, obniżono cenę samochodu – spadła z początkowego tysiąca dolarów na rzecz trzystu. Tylko w okresie wojennym cena wzrosła, ale i tak nieznacznie. Tak niska cena znacząco wpłynęła na popularność tego modelu. Oprócz tego ogromną zaletą Forda T była dostępność do części zamiennych – była to spora innowacja, ponieważ w latach jego produkcji nie istniało pojęcie zamienności części. W przypadku uszkodzenia należało część wykonać samemu bądź też zamówić ją w fabryce i to za sporą kwotę Sprzedaż tego samochodu miała istotny wpływ na życie amerykańskiej społeczności. Łatwa dostępność do taniego auta powodowała, że mogli zasiedlić przedmieścia miast, długie podróże były w zasięgu ręki, a dodatkowo odbywały się komfortowo. Taki sposób wytwarzania był wyraźnym sygnałem dla producentów samochodów, że ludziom potrzebne są nie tyle drogie i eleganckie pojazdy, ile proste konstrukcje, atrakcyjne cenowo.

Zastosowane parametry

W Fordzie T zastosowano benzynowy silnik o pojemności 2.9 litra, który dawał moc nieco przekraczającą 22 KM. Niska masa pojazdu (550 kg) pozwalała na rozpędzenie się do 65 km/h. Dziś jednostka napędowa Forda T określona byłaby zapewne mianem ekonomicznej, ponieważ na 100 kilometrów potrzebowała tylko około 13 litrów paliwa. Klienci mieli do wyboru dosyć szeroką ofertę rodzajów nadwozia. Forda T można było zakupić w wersji dwu lub czterodrzwiowej, otwartej lub zamkniętej, furgonu i ciężarówki. Jeśli chodzi o kolorystykę samochodu, to najczęściej był to kolor czarny. Niewielka ilość wyprodukowana została w kolorze nadwozia. Słynna dewiza Henry’ego Forda głosiła: „możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny”. Forda T produkowano w latach 1908-1927. W tym czasie fabrykę opuściło ponad 15 milionów samochodów. Przez wiele lat żaden inny model nie pobił tak wysokiej sprzedaży.  

Budowa legendy

Ford model T oparty był na prostej ramie elastycznej – do niej montowano silnik, oś przednią i tylną. Zastosowanie konstrukcji ramowej dawało nieograniczone wręcz możliwości dowolnej zabudowy nadwozia. Gdzie umieszczono zbiornik paliwa? Ten znajdował się pod przednią kanapą. Model T wyposażony był w skórzaną tapicerkę – na początku była to jedna kanapa, a potem dwie – obszyte pikowaną skórą. Przednia szyba, ustawiona pionowo, dzielona była poprzecznie, a w jej górnej części znajdowała się wycieraczka, którą trzeba było obsługiwać ręcznie. Nowatorskie było także zastosowanie bloku silnika, wykonanego w formie jednolitego odlewu. W tamtych czasach najczęstszym rozwiązaniem było oddzielne odlewanie każdego cylindra. Dlaczego Ford model T był tak trwałą konstrukcją? Wpłynęło na to między innymi zastosowanie karoserii i zawieszenia ze stali z domieszką wanadu. Niska cena za wysoką jakość – nic więc dziwnego, że sprzedaż Forda T święciła triumfy przez lata.  

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*