Lata 50Oldtimery

Najważniejsze auta japońskiej motoryzacji z lat 50 – zobacz te modele

Najważniejsze auta japońskiej motoryzacji z lat 50 – zobacz te modele
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Po II wojnie światowej japońska motoryzacja przeżywała rozkwit. Mimo zniszczeń, jakich ten kraj doświadczył w latach 40., wciąż może pochwalić się bogatym portfolio pojazdów osobowych produkowanych od 1950 do 1959 roku. Jakie dokładnie modele były wtedy dostępne na rynku?

Subaru 360

Subaru 360 to pierwszy masowo produkowany samochód tej japońskiej marki. Co ciekawe, w założeniu miał być pojazdem, którego silnik nie przekroczy pojemności równej 360 centymetrów sześciennych. Został wyposażony w czterobiegową skrzynię manualną i wywodził się z segmentu Kei Car, a więc mikrosamochodów, choć był od nich nieco większy. 

Pierwszy model zaprezentowano i wprowadzono do sprzedaży w roku 1958, produkcja trwała do 1971 roku. Warto zaznaczyć, że stworzono aż 392 tysiące egzemplarzy modeli. Napędzany małym, chłodzonym powietrzem silnikiem dwusuwowym, rozpędzał się do około 97 kilometrów na godzinę. 

Suzuki Suzulight

Kolejnym Kei Carem był Suzulight, model marki Suzuki produkowany od roku 1955. Wszystkie wersje tego pojazdu miały poprzecznie montowane silniki oraz napęd na przednie koła. Pierwsze modele oparto na Lloydzie 400 z dwusuwową i dwucylindrową jednostką napędową. Nie zabrakło hamulców bębnowych, podwójnych wahaczy na zawieszeniu sprężynowym, a także zębatkowego układu kierowniczego.

Taka technologia znacznie wyprzedzała czasy, w których Suzulight był produkowany. Należy zaznaczyć, że stworzono kilka odmian tego modelu, w tym między innymi dostawczy furgon pod nazwą Suzulight SD, była to jednocześnie pierwsza w historii ciężarówka Kei.

Toyota Land Cruiser

Model Land Cruiser od Toyoty jest bez dwóch zdań podstawowym czynnikiem, który wpłynął na tak wielką popularność tej marki na całym świecie. Przełomowy Prius czy Corolla nie mogą dorównać temu projektowi.

Pierwszym prototypem Land Cruisera był ten o oznaczeniu BJ, zaprezentowany w roku 1951. To ciężarówka z toporną jednostką napędową o prostej konstrukcji i 85 koniach mechanicznych pod maską. Wrażenie robi z pewnością pojemność silnika wynosząca 3,4 litra, nie zabrakło 6 cylindrów, a moment obrotowy przy 1600 obr/min wynosił 212 Nm. 

Początkowo Land Cruiser był zarezerwowany dla służb, ale już wtedy myślano o tym, aby pojazd trafił również do klientów indywidualnych. Jak potoczyła się historia modelu, wszyscy wiemy, do dziś jest to jeden z najchętniej wybieranych samochodów japońskiego producenta.

Subaru 1500

Subaru 1500 to pierwszy pod kątem produkcji samochód tej marki. Oczywiście masowo produkowanym był ten już wymieniany, a więc model 360. Opisywana wersja powstała jednak cztery lata wcześniej, bo w 1954 roku. Pojazd miał półtoralitrowy, czterocylindrowy silnik OHV stosowany między innymi w Peugeocie 202. Powstało zaledwie 200 egzemplarzy Subaru 1500, stąd nie można powiedzieć, że była to masowa produkcja, jak w przypadku poprzednika.

Toyota Crown

Ostatnia w zestawieniu to Toyota Crown, która, co ciekawe, powraca na rynek w zupełnie nowej wersji. Pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1955 roku i miała sprostać wymaganiom transportu publicznego. Przeznaczony do prywatnego zakupu pojazd miał pod maską 1,5 litrowy silnik Type R. Do sprzedaży wprowadzono wersję sedan oraz kombi cztero- i dwudrzwiowe.

Zdj. główne: Richard Ciraulo/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*