Opłaty i rejestracja

Ile kosztuje utrzymanie klasyka w Polsce?

Ile kosztuje utrzymanie klasyka w Polsce?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Utrzymanie klasycznego auta w dobrej kondycji to nieustanne wydatki na części i usługi mechanika. Do tego dochodzą koszty paliwa oraz ubezpieczenia. To, ile kosztuje utrzymanie klasyka, zależy też od częstotliwości, z jaką auto jest używane.

Każde klasyczne auto wymaga nakładów finansowych. Jak duże są to koszty? W przypadku zadbanych samochodów, które nie wymagają napraw blacharskich i wymiany podzespołów, wydatki będą oczywiście mniejsze. Jeśli przyjdzie nam naprawiać lub remontować klasyczne auto, musimy liczyć się ze znacznie wyższymi kosztami. Pamiętajmy jednak, że zakup klasyka może być świetną inwestycją – ceny tego typu samochodów systematycznie bowiem rosną.

Po zakupie

Największe wydatki na klasyka czekają nas zaraz po jego zakupie. Warto wykonać wówczas szczegółową diagnostykę auta i nie zwlekać z naprawami – pomoże nam to uniknąć innych kosztownych usterek. Standardowo na początku warto wymienić pasek rozrządu, świece, płyny eksploatacyjne i filtry. Sprawdźmy stan ogumienia, zawieszenia i ewentualne wycieki z silnika. Pamiętajmy, że mamy do czynienia z wiekowym samochodem, którego elementy – mimo iż sprawne – mogą być wyeksploatowane. W ekstremalnych sytuacjach konieczny może być nawet remont silnika. Inną kwestią jest inwestycja w wygląd auta, choć w tym wypadku czekające nas wydatki możemy ocenić jeszcze przed zakupem. Spore pieniądze może nas też kosztować przywrócenie auta do oryginalnego stanu – wiele klasyków przez lata użytkowania doczekało się licznych przeróbek i “usprawnień”, które ortodoksyjny miłośnik wiekowych samochodów będzie chciał jak najszybciej usunąć.

Ubezpieczenie

Klasyk, który jest oryginalny minimum w 75 procentach, ma co najmniej 25 lat, a jego produkcja zakończyła się co najmniej 15 lat temu, może otrzymać status pojazdu zabytkowego (w niektórych przypadkach za zabytkowy może też być uznany młodszy samochód). Jeśli tak się stanie, otrzyma on prestiżową żółtą tablicę. Z czym się ona wiąże? Największe zalety to brak konieczności pojawiania się na przeglądach technicznych oraz możliwość czasowego zawieszenia ubezpieczenia OC (wykupujemy je tylko, gdy ruszamy w trasę – minimum na jeden miesiąc). Pod tym względem posiadanie klasyka oznacza oszczędności. Nieco inaczej wygląda kwestia wykupu ubezpieczenia AC. Towarzystwa ubezpieczeniowe często odmawiają objęcia polisą tego rodzaju pojazdów lub ich oferty są bardzo wysokie (zwykle opierają się wycenach rzeczoznawców).

Do jazdy czy do trzymania w garażu?

Właściciele klasyków dzielą się na tych, którzy swoje perełki użytkują na co dzień, oraz na tych, którzy przez większość czasu trzymają je w garażu, a w trasę ruszają tylko przy wyjątkowych okazjach. Jeśli samochód dużo jeździ, koszty jego utrzymania gwałtownie rosną. W pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę wydatki na paliwo – tego rodzaju auta zwykle dużo palą. Intensywna eksploatacja powoduje też, że poszczególne podzespoły należy częściej wymieniać, a warto pamiętać, że w przypadku klasycznych modeli ich ceny mogą być bardzo wysokie (o problemach z dostępnością nie wspominając). W przypadku aut użytkowanych na co dzień szczególną troską należy też otoczyć karoserię – wiekowe blachy są znacznie bardziej podatne na korozję, a stary lakier łatwo ulega degradacji. Warto też pamiętać, że starsze auta wymagają też dolewania oleju, co jeszcze bardziej zwiększa koszty codziennej eksploatacji.

Konserwacja auta, które jeździ rzadko

Utrzymanie auta, które jeździ mało, również sporo kosztuje. Samochód został stworzony do jeżdżenia – jeśli tego nie robi, szybko się niszczy. Regularnie powinniśmy go odpalać i odbywać choćby krótkie przejażdżki – w przeciwnym razie łożyska i uszczelki szybko będą nadawać się do wymiany. Auto trzeba też przygotować do długiego postoju. Brak odpowiednich zabiegów może grozić uszkodzeniem lakieru, pojawieniem się rdzy, a także wilgoci i grzybów wewnątrz auta. Taki samochód trzeba więc regularnie czyścić i woskować, zamki i zawiasy zabezpieczać odpowiednim smarem, a uszczelki w drzwiach i elementy gumowe smarować preparatem na bazie silikonu. Czynności konserwacyjne powinny też dotyczyć wnętrza auta. Szczególną uwagę zwróćmy na zabezpieczenie skórzanej tapicerki, w którą często wyposażone są klasyczne samochody. Kolejną ważną kwestią jest regularna wymiana płynów eksploatacyjnych i filtrów. Warto zakupić również specjalną plandekę, którą przykryjemy auto.

Utrzymanie klasyka zawsze będzie się wiązało z większymi lub mniejszymi wydatkami. To warunek, by sprawnie działało przez długi czas, a jego wartość nie malała.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*