Opłaty i rejestracja

Wyrejestrowanie OC na żółtych blachach – jak to zrobić i z czym się wiąże?

Wyrejestrowanie OC na żółtych blachach – jak to zrobić i z czym się wiąże?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Wielu kierowców zabiega o wpis samochodu do rejestru zabytków i uzyskanie tzw. żółtych blach. Oprócz prestiżu zyskuje się jeszcze dwie ważne rzeczy – możliwość czasowego ubezpieczenia samochodu oraz uzyskanie bezterminowego badania technicznego. Jak to zrobić?

Uzyskanie żółtych tablic

Najważniejszym wymogiem uzyskania żółtych tablic jest wiek samochodu – musi mieć przynajmniej 25 lat, minimum 75% oryginalnych części i co najmniej 15 lat powinno minąć od daty zakończenia jego produkcji. Do wieku auta musi dojść także pozytywna opinia rzeczoznawcy. Czasami można też obejść wymóg wieku samochodu – za zabytek uznawany jest także taki, który jest bardzo rzadki albo wiąże się z wydarzeniem lub postacią historyczną. Właściciel pojazdu zabytkowego ma pewien obowiązek – musi dbać o niego i utrzymywać go w doskonałym stanie. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi grzywna, jednak w praktyce rzadko sprawdzany jest stan samochodu zabytkowego. 

Takie uwarunkowania prawne dały przez to wielu właścicielom samochodów lukę na ominięcie opłat OC. Samochody zabytkowe nie muszą mieć przecież zachowanej ciągłości w opłatach – wystarczy opłata, gdy faktycznie samochód wyjeżdża na drogę i sięgnięcie po polisy krótkoterminowe. Warto również wspomnieć, że faktycznym właścicielem pojazdu na żółtych tablicach nie jest osoba, która go kupiła, a konserwator zabytków. To właśnie dzięki temu auto zabytkowe nie musi przechodzić okresowego przeglądu technicznego.

Zasady ubezpieczeń dla samochodów zabytkowych

Jeśli chodzi o obowiązkowe dla większości kierowców ubezpieczenie OC, to właściciele samochodów zabytkowych są tu mocno uprzywilejowani. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych precyzuje, że mogą oni korzystać z ubezpieczenia krótkoterminowego – jednak na okres nie krótszy niż 30 dni. Tutaj warto pamiętać, że takie ubezpieczenie zawsze wygasa po okresie, na który zostało zawarte – polisa automatycznie się nie odnawia. Takie rozwiązanie jest niezwykle interesujące dla posiadaczy aut zabytkowych, którzy faktycznie korzystają z samochodu sporadycznie, na przykład na czas zlotów oldtimerów czy podczas wypadu na wakacje. 

Z obowiązku ciągłości OC zwolnione są samochody młodsze niż 40 lat, a samochody starsze otrzymują zwolnienie z urzędu. Samo OC jest także tańsze dla samochodów zabytkowych, a dodatkowo auto z żółtymi tablicami nie musi przechodzić badań technicznych. Zabytkowy pojazd przechodzi je tylko raz, w przeciwieństwie do corocznych przeglądów standardowego samochodu (wyjątkiem jest tylko udział w kolizji lub wypadku, kiedy to samochód zabytkowy musi ponownie przejść badania). Właściciel samochodu zabytkowego jest zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia OC, nie później niż z chwilą wprowadzenia swojego pojazdu do ruchu.

Jak wyrejestrować samochód zabytkowy?

Wyrejestrowanie samochodu zwykle jest działaniem jednostronnym – raz wyrejestrowanego pojazdu nie da się zarejestrować ponownie. Istnieją jednak pewne wyjątki i jest nim także wyrejestrowanie pojazdu zabytkowego. Całej procedury należy dopilnować w urzędzie. Uprawnionym do wyrejestrowania jest właściciel samochodu, a w przypadku współwłaścicieli wszyscy powinni być obecni przy wyrejestrowaniu. Konieczne jest wtedy wspólne złożenie wniosku. Można oczywiście skorzystać z możliwości udzielenia pełnomocnictwa jednemu ze współwłaścicieli do wyrejestrowania pojazdu. Art. 79 ust. 4 pkt 3 ustawy prawo o ruchu drogowym mówi, że pojazd, który został uznany za zabytkowy, może być powtórnie zarejestrowany po wyrejestrowaniu.

Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu

Aby dokonać wyrejestrowania pojazdu, właściciel składa w wydziale komunikacji wniosek, który zawiera nazwę organu rejestrującego, dane właściciela z adresem i numerem PESEL, a także zapisaną formułę „Wnoszę o wyrejestrowanie pojazdu – rodzaj pojazdu i przeznaczenie, marka, typ, model, rok produkcji, numer identyfikacyjny VIN/ numer nadwozia (podwozia), numer silnika, dotychczasowy numer rejestracyjny, numer karty pojazdu (jeśli została wydana)”. Do wniosku załącza się też stosowne załączniki. Wyrejestrowanie pojazdu wymaga złożenia wniosku w urzędzie właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela (w starostwie powiatowym lub w urzędzie miasta). Po wyrejestrowaniu można zapomnieć na jakiś czas o ubezpieczeniu OC.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

  • Ehhhhh 25.08.2022

    Po co komu to wyrejstrowanie ? Wystarczy wypowiedzieć Umowę OC i jej nie przedłużać i już koszt = 0 zł.

    Później ponowne zarejestrowanie auta wyrejestrowanego (kto rejestrował zezłomowane lub wyrejestrowane dawniej ten wie) to mnóstwo kosztów i formalności ….