Czy samochody klasyczne podlegają normom spalania?

Według definicji normom spalania podlegają wszystkie pojazdy samochodowe z silnikami napędzanymi paliwem płynnym. Jak więc interpretować to w kontekście klasyków? Czy one również podlegają tym normom? Odpowiemy na te pytania w poniższym artykule, zachęcamy do czytania.

Jak mogłoby się wydawać, nie jest to takie proste. Najpierw bowiem trzeba poznać definicję klasyka, a później porównać to do europejskich norm spalania. W naszym kraju auta klasyczne określane są tym mianem tylko wtedy, gdy ich wiek to co najmniej 25 lat. Jednak to nie wszystko, produkcja auta klasycznego musiała zakończyć się minimum 15 lat temu, a większość jego części musi nadal być oryginalna. W kwestii norm spalania najważniejszy jest jednak wiek samochodu, to bowiem przez jego pryzmat ustala się konkretne wskaźniki i definiuje normę EURO 1/2/3 itp. 

Klasyk a normy spalania

Mamy 2021 rok, a więc samochody, które można nazwać klasykami, musiały być wyprodukowane do 1996 roku. Co więcej, ich produkcja musiała się zakończyć do 2006 roku. Co więc na ten temat mówią normy spalania? Dla samochodów osobowych z silnikiem benzynowym pierwszą ustaloną normą jest EURO 1, która została stworzona dla wszystkich pojazdów wyprodukowanych od 1993 w przypadku modeli benzynowych. Jak więc łatwo można obliczyć, klasyk z silnikiem benzynowym wyprodukowany pomiędzy 1993-1996 musi spełniać normę EURO 1, która mówi tylko o dwóch wartościach. W przypadku EURO 5 lub EURO 6 tych wartości jest więcej, nawet cztery lub pięć. My skupiamy się na dwóch – pierwsza to emisja tlenku węgla w gramach na kilometr, a druga to emisja węglowodorów i tlenków azotu również w gramach na kilometr. Dlaczego nie bierzemy pod uwagę normy EURO 2 dla pojazdów z silnikiem benzynowym? Ponieważ ta została wprowadzona dla samochodów wyprodukowanych po 1997 roku, które w 2021 roku nie mogą zostać autem klasycznym, nie zbaczając na wyjątkowe sytuacje.

Poniżej normy spalania EURO 1 (1993-1996) dla samochodów z silnikiem benzynowym:

CO [g/km]2,72 
HC+NOx [g/km]0,97

Jak widzimy w tabeli, maksymalna ilość emisji tlenku węgla wynosi 2,72 grama na kilometr, a węglowodorów i tlenków azotu jedyne 0,97 grama na kilometr. 

Silniki wysokoprężne i normy spalania EURO 1 i 2

EURO 1 określa normy spalania pojazdów produkowanych od 1992 roku, a EURO 2 od 1996 roku, jeśli więc Twój klasyk został niedawno zarejestrowany, bo jego produkcja miała miejsce w 1996 roku, musi spełniać normę numer 2. Warto zaznaczyć, że dla silników wysokoprężnych dochodzi jeszcze jedna wartość, która oznacza pył w skrócie PM i również przedstawiana jest w gramach na kilometr. Poniżej tabelka norm dla EURO 1 i 2:

emisjaEURO 1 [1992]EURO 2 [1996]
CO [g/km]2,721
HC+NOx [g/km]0,970,7
PM [g/km]0,140,08

Jak można zauważyć, emisja musiała zostać mocno zmniejszona w przypadku normy EURO 2 w porównaniu do normy EURO 1. W późniejszych latach, gdzie normy dochodzą do EURO 6 dla samochodów produkowanych od 2014 roku, wartości te są ułamkami przedstawionymi w tabeli. Jednak tym wartościom klasyki nie będą podlegać jeszcze przez wiele lat.

(fot. pixabay.com)

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.