Przepisy

Klasyczny samochód bez pasów z tyłu – czy można przewozić nim pasażerów?

Klasyczny samochód bez pasów z tyłu – czy można przewozić nim pasażerów?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Nie każdy starszy samochód jest standardowo wyposażony w pasy bezpieczeństwa. Choć do samochodów trafiały w połowie lat pięćdziesiątych, to nie zyskały szerszego uznania. Obecnie niewiele osób odmawia zapięcia pasów bezpieczeństwa, ponieważ okazało się, że są skuteczne w ratowaniu zdrowia i życia. Czy brak pasów kłóci się z obecnymi przepisami? Jak sobie z tym poradzić? Wszystkiego dowiesz się w tym artykule!

Początki w Ameryce

Obecnie wydaje nam się to niepojęte, jednak w przeszłości temat bezpieczeństwa samochodów był kompletnie ignorowany. Wyjątkiem były koncerny Mercedes i Volvo, które wykazały zainteresowanie rozwojem strefy zgniotu swoich pojazdów. Inni uważali pasy bezpieczeństwa za kontrowersyjne i niepotrzebne elementy.

Co ciekawe, pasy bezpieczeństwa były mocowane już w XIX-wiecznych dorożkach, a w samolotach pojawiły się w latach dwudziestych! Zaś w samochodach pierwsze kroki ku poprawie bezpieczeństwa zostały poczynione przez Henry’ego Forda dopiero w 1956 roku! I chwała mu za to, bo trudno wyobrazić sobie konsekwencje braku akceptacji tego pomysłu.

Europa

Na Starym Kontynencie narodziły się pierwsze trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, podtrzymujące biodra, brzuch i klatkę piersiową. Zostały pokazane podczas demonstracji prototypu Volvo PV 544 w 1947 roku, ale ten model z trzypunktowym pasem bezpieczeństwa pojawił się w fabrycznych samochodach dopiero w 1959 roku.

Nowatorskie rozwiązanie zyskiwało coraz więcej zwolenników. W latach sześćdziesiątych XX wieku przyjęto ogólnie akceptowany pogląd na istotność pasów bezpieczeństwa, co spowodowało, że niektóre kraje zaczęły wprowadzać obowiązek zapinania pasów podczas jazdy na przednim siedzeniu. W Polsce obowiązek zapinania pasów na przednich siedzeniach rozpoczął się w 1972 roku, a w 1983 roku wprowadzono przepisy o obowiązkowym zapinaniu pasów poza terenem zabudowanym. W 1991 r. Obowiązek zapinania pasów zaczął obowiązywać również na budowach, obejmując także pasy bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach.

Dlaczego pasy są tak ważne? Podczas wypadku, szczególnie w zderzeniu czołowym, bardzo ważne jest utrzymanie ciała kierowcy i pasażerów, ponieważ proporcjonalnie wpływa to na obrażenia, czy też szansę na przeżycie. Warto zaznaczyć, że osoba siedząca na przednim siedzeniu bez żadnego zabezpieczenia może zginąć w zderzeniu czołowym z przeszkodą przy prędkości 30 km/h! 

Te przerażające dane powinny uczulić absolutnie wszystkich właścicieli klasycznych samochodów. Z przyczyn prawnych i moralnych, absolutnie zabronione jest przewożenie osób samochodem niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa! Nawet w swojej najprostszej formie (trzypunktowy, bezwładność) pas bezpieczeństwa może utrzymywać ciało pasażera obok siedzenia. Podczas zderzenia czołowego kierowca doświadcza ogromnego przyspieszenia (mogą spowodować obrażenia wewnętrzne), ale nie zostanie „wyrzucony” z siedzenia, ani nie uderzy z dużą siłą w części samochodu. Jeśli pasażerowie z tyłu nie zapną pasów, podczas zderzenia czołowego uderzą w oparcia przednich siedzeń, zerwą je i poważnie zranią lub nawet zabiją pasażerów. 

Kary za niezapięcie

Za osoby, które nie wypełniają tego obowiązku, jest odpowiedzialny kierowca, który tego nie dopilnował. Obecnie mandat za jazdę bez pasów wynosi 100 zł i 2 punkty. Kierowca ma obowiązek upewnić się, że wszyscy w pojeździe mają zapięte pasy. Jeśli tego nie zrobi, grozi mu kolejna kara w wysokości 100 zł i 4 punkty. (art. 45 ust. 2 pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908). 

Samodzielny montaż

Choć niektóre antyki nie mają fizycznych pasów, to bardzo często wyposażone są w fabryczne otwory, do których można przymocować pasy. Znalezienie i sam montaż nie powinien stanowić większego problemu dla właściciela klasyka. Jeśli cierpisz na brak czasu, to lokalny warsztat z pewnością Cię wyręczy.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*