Warsztat i eksploatacja

Najdroższe części do starych samochodów – tego nie znajdziesz za bezcen

Najdroższe części do starych samochodów – tego nie znajdziesz za bezcen
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Samochody stare, których się już po prostu nie produkuje, są bardzo drogie w naprawie. Cena części zależy bowiem nie tylko od marki i modelu, ale także od roku produkcji czy dostępności elementów na rynku wtórnym. Poznaj najdroższe części do samochodów z ubiegłego wieku i nie tylko!

W tym zestawieniu nie znajdziesz filtrów, klocków, tarcz hamulcowych czy świec zapłonowych. Powiemy o częściach, które mają kluczowe znaczenie jeśli chodzi o sprawną pracę całego pojazdu. Zaczniemy jednak od tego, skąd tak naprawdę biorą się horrendalnie wysokie ceny niektórych części do starych samochodów. Przede wszystkim znaczenie ma rok produkcji i ilość wypuszczonych na rynek egzemplarzy. Jeżeli samochód był produkowany w sporym nakładzie, o część zamienną będzie łatwiej. Jeśli z kolei było tylko kilkaset czy kilka tysięcy egzemplarzy, to prawdopodobnie danej części nie znajdziesz lub kupisz ją w naprawdę wysokiej cenie. Znaczenie ma również rodzaj części i to na tym dziś się skupimy. Są bowiem elementy, które z biegiem lat po prostu się niszczą. Ciężko będzie więc dostać taki, który będzie w stu procentach sprawny. No dobrze, ale o jakich elementach mowa?

Silnik, skrzynia biegów i sprężarka – przygotuj się na spory wydatek

Kupiłeś lub wylicytowałeś zabytek, który jest w opłakanym stanie? Chcesz rozpocząć jego renowację od zakupu części? Jeżeli silnik, skrzynia biegów lub sprężarka są niesprawne, a ich naprawa nie ma najmniejszego sensu, stawiasz na używane elementy. Takie uzyskasz przede wszystkim od innych kolekcjonerów czy posiadaczy danego modelu pojazdu. To najszybsza droga do zakupu części do starych aut. Niestety, za silnik czy skrzynie biegów przyjdzie Ci sporo zapłacić. Nic tutaj nie da tłumaczenie, że dana część ma już kilkadziesiąt lat, a sam samochód nie nadaje się do jazdy po ulicy i ma jedynie pięknie wyglądać. Kolekcjonerzy i pasjonaci doskonale wiedzą, w jakim stopniu mogą sobie pozwolić na lawirowanie ceną. Znają rynek i wiedzą także sporo o samym pojeździe, który posiadają. Druga sprawa, że w Polsce mało jest kolekcjonerów i pasjonatów ceniących sobie stare samochody. Dlatego źródeł trzeba szukać za granicą, a to oczywiście wiąże się z jeszcze wyższymi kosztami. Przyda Ci się także znajomość języków obcych przy negocjowaniu kosztów.

Opony do klasyków – ile mogą kosztować?

Możesz się zdziwić, ale cena pojedynczej opony do klasyka może wynieść nawet 1000 złotych. Dlaczego tak jest? Ponieważ kiedyś były wysokie i wąskie, dziś jest zupełnie odwrotnie. Nie produkuje się takich egzemplarzy w ilościach hurtowych. Jest niewiele firm, które się tym zajmują na co dzień. Kilka można spotkać w Niemczech i to stamtąd najlepiej je ściągać. Czasem małe firmy z Polski ściągają opony zza naszej zachodniej granicy. Warto zajrzeć na stronę www.oldtimer-reifen.com. Znajdziesz tam ogumienie do klasyków. Może będzie właśnie do Twojego?

Problemy z dostępnością – o jakich częściach mowa?

Jak się okazuje, największy problem nie stanowi skrzynia biegów, silnik czy inne elementy mechaniczne pojazdu. Ogromnie trudno jest bowiem zyskać takie części jak emblematy, oryginalne blachy czy chromowane dodatki. Dobrze utrzymane elementy wnętrza także są rzadko dostępne. Jeśli chodzi o te części, możesz szukać ich na Allegro. Słaba dostępność to jednak spora cena – musisz o tym pamiętać, bo mógłbyś się zdziwić, ile może kosztować nawet niewielki element karoserii w dobrym stanie.

Gdzie szukać części do starych samochodów?

Oczywiście wiele zależy od wieku pojazdu. Jednak dla wielu zachodnich serwisów motoryzacyjnych, szczególnie tych autoryzowanych, takich marek jak BMW czy Mercedes –  pojazdy z lat 70. to auta stosunkowo młode. Właśnie w takich firmach najlepiej pytać o elementy karoserii, emblematy, wyposażenie wnętrz, czasem także o części mechaniczne czy kompletne podzespoły. Poniżej lista kilku serwisów:

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*