Skąd sprowadzać części do klasyków?

Specjalistyczne firmy, serwisy aukcyjne, sklepy motoryzacyjne, fora internetowe, a może złomowiska? Gdzie najlepiej szukać podzespołów do klasycznych i zabytkowych aut? Podpowiadamy.

Bywa, że zakup klasycznego auta jest prostszym wyzwaniem, niż poszukiwanie do niego części zamiennych. Problem dotyczy zwłaszcza mniej popularnych modeli – aut luksusowych, pojazdów z pierwszej połowy XX wieku, a także marek, które nie były dostępne na polskim rynku. Wytrwali poszukiwacze podzespołów do klasyków nie powinni ograniczać się jedynie do oferty polskich dostawców, ale rozglądać się za częściami do swoich motoryzacyjnych perełek także za granicą.

Specjalistyczne firmy

Najlepszym sposobem na nabycie części do zabytkowych aut jest skorzystanie z oferty specjalistycznych firm zajmujących się handlem i produkcją podzespołów do klasyków. Wśród nich są przedsiębiorstwa oferujące komponenty do konkretnych marek, a także dostawcy określonych rodzajów podzespołów, np. opon lub elementów do silnika. Takich firm warto szukać nie tylko w kraju. W przypadku rzadkich modeli samochodów podzespoły mogą być dostępne tylko u dostawców działających za granicą. Najwięcej z nich operuje na rynku niemieckim, ale np. w przypadku klasyków z USA zapasowe części trzeba będzie zamawiać także w firmach operujących za oceanem.

Giełdy i aukcje internetowe

Części do zabytkowych aut i klasycznych modeli możemy też nabyć za pośrednictwem działających w sieci serwisów internetowych, takich jak OLX lub Allegro. Ich oferta jest bardzo bogata, choć w większości dotyczy modeli, które przed laty cieszyły się dużą popularnością wśród użytkowników aut w Polsce. W ten sposób bez trudu znajdziemy więc podzespoły do takich aut jak Syreny, Warszawy czy Fiaty. Jeśli szukamy komponentów do klasyków francuskich, niemieckich czy brytyjskich, warto przejrzeć oferty zagranicznych serwisów aukcyjnych. Należy wziąć przy tym pod uwagę nie tylko kraje, w których dany model był produkowany, ale również rynki, na których cieszył się dużą popularnością (np. części do Volkswagena Garbusa bez trudu znajdziemy w serwisach brazylijskich).

Sklepy motoryzacyjne

Podzespoły do zabytkowych pojazdów są też niekiedy do nabycia w zwykłych sklepach motoryzacyjnych, zarówno stacjonarnych, jak i działających w internecie. W ich przepastnych magazynach często leżą prawdziwe perełki. Bez większego problemu zakupimy w nich podzespoły, np. do starych Fiatów lub Polonezów. Oferta takich sklepów dotyczy przede wszystkim elementów mechanicznych, np. części do silników i układów zawieszenia. Większy problem będziemy mieli z nabyciem w nich fragmentów wyposażenia kabiny lub elementów karoserii, np. blach lub reflektorów. 

Autoryzowane serwisy

Podzespoły do klasycznych aut oferują też czasami autoryzowane serwisy danych marek. Wiele zależy tu od konkretnego modelu, ale zdarza się, że producenci mają jeszcze spore zapasy części do modeli nieprodukowanych już od wielu lat. Najlepiej poszukiwać w nich części do zabytkowych Mercedesów, Volkswagenów i BMW. Problemem przy ich nabyciu jest jednak zwykle zaporowa cena. Jeśli serwis nie dysponuje interesującymi nas elementami wyposażenia, warto szukać ich bezpośrednio u przedstawiciela producenta – także za granicą.

Fora dla hobbystów

Użytkownicy i kolekcjonerzy zabytkowych aut to dość zżyte społeczności, które zrzeszone są w różnego rodzaju klubach i innych mniej formalnych organizacjach. Ich członkowie są aktywni na portalach społecznościowych i specjalistycznych forach, gdzie wymieniają się informacjami i poradami w zakresie eksploatacji pojazdów oraz chętnie pomagają sobie nawzajem. Wiele z nich posiada spory zapas części do swoich aut, które gotowi są odsprzedać. Inni mają wiedzę, gdzie można nabyć konkretne podzespoły do klasyków. Warto korzystać z ich bogatej wiedzy o dostępności części, którą chętnie się dzielą.

Szroty i złomowiska

Niegdyś najpopularniejszym dostawcą części do zabytkowych i klasycznych samochodów były złomowiska. Dziś ten sposób na znalezienie podzespołów do klasyków miejsca serwisom ogłoszeniowym w sieci. Tego rodzaju punkty nie sprawdzą się raczej w przypadku rzadkich modeli samochodów – próba nabycia w nich elementów do aut z lat 60. czy 70. będzie przypominała szukanie igły w stogu siana. Szroty i złomowiska nadal mogą być jednak świetnym dostawcą podzespołów do aut, które królowały niegdyś na polskich drogach; Fiatów, Polonezów, a nawet Mercedesów.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.