Warsztat i eksploatacja

Wymiana katalizatora – wszystko, co warto o tym wiedzieć!

Wymiana katalizatora – wszystko, co warto o tym wiedzieć!
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Decyzja o wymianie katalizatora musi być przemyślana – często wiążą się z nią poważne nakłady finansowe. Warto więc dobrze się do niej przygotować. Oto garść najważniejszych informacji. 

Kiedy warto wymienić katalizator?

Wymiana katalizatora jest niezbędna wtedy, gdy się zapcha lub popęka od  wewnątrz i nie można już zrobić niczego, poza zakupem i zamontowaniem nowego. Warto wiedzieć, że niesprawny akumulator sprawia, że: 

  • samochód nie może przejść przeglądu technicznego,
  • kontrola policyjna zakończy się dla nas mandatem,
  • spaliny wydobywające się z rury wydechowej są szczególnie toksyczne, groźne dla środowiska naturalnego i niebezpieczne także dla nas samych. 

Objawami zepsutego katalizatora są często ‘’dzwonienie’’ podczas przyspieszania i ‘’ryczący’’ odgłos silnika. Trzeba też dodać, że obecnie większość części wytrzymuje przynajmniej 200 tysięcy przejechanych kilometrów. 

Dlaczego katalizatory się psują ?

Do najważniejszych przyczyn psucia się katalizatorów zaliczyć trzeba:

  •  zapychanie się z powodu spalania oleju przez silnik,
  • uszkodzenie wskutek szoku termicznego,
  • uszkodzenia natury mechanicznej (powstające np. w wyniku uderzenia kamieniem).

Regeneracja lub tańsze zamienniki zamiast wymiany

Katalizator zbudowany jest z metalowej obudowy (montowanej na rurze wydechowej lub w kolektorze) i metalowego lub ceramicznego rdzenia katalitycznego, który ma za zadanie rozkładać szkodliwe substancje na mniej szkodliwy dwutlenek węgla i wodę. Problemy zaczynają się wówczas, gdy powierzchnie rdzenia katalitycznego zalepiają się sadzą – zmniejszeniu ulega skuteczność działania katalizatora, może też dojść do groźnej awarii w silniku. 

Najprostszym rozwiązaniem będzie regeneracja, która jednak:

  • niesie zwiększone koszty wtedy, gdy katalizator umieszczony jest w kolektorze,  
  • może być przeprowadzona w oparciu o tanie lub uniwersalne części zamienne, co nie gwarantuje jednak działania w pełnym zakresie.

Wymiana katalizatora  polega na usunięciu jego  wnętrza i wspawaniu metalowej rurki. Kiedy indziej zamiast niego umieszcza się uniwersalny tłumik, który oczywiście nijak ma się do poprawy jakości spalin. Nie warto jednak ryzykować – nawet jeśli uda nam się zrobić przegląd techniczny auta, to policja dysponuje odpowiednimi przyrządami, które mierzą skład i jakość zanieczyszczeń wyrzucanych przez maszynę. Może się to zakończyć mandatem.   

W przypadku katalizatora ‘’uniwersalnego’’ trzeba jednak pamiętać, że tańszy zamiennik musi pasować do kształtu poprzednio zamontowanego urządzenia. Trzeba też brać pod uwagę średnicę rur i pojemność silnika. Niestety, niska cena jest chyba pierwszą i ostatnią zaletą tego rodzaju katalizatorów. Często nie spełniają norm i pracują krócej niż oryginalne.

Ile kosztuje wymiana katalizatora na nowy?

Zakup i wymiana reaktora katalitycznego na nowy nie należy do tanich. Szacuje się, że w zależności od modelu, trzeba na nią wydać od 500 do nawet 1200 zł. Oczywiście istnieją też modele samochodów, gdzie za katalizator zapłacimy o wiele więcej, bo nawet kilka tysięcy złotych. Dlaczego tak nieskomplikowana część samochodowa ma tak wysoką cenę ? Jest to spowodowane przede wszystkim obecnością szlachetnych pierwiastków jak rod, pallad lub platyna.

Jak zaoszczędzić na wymianie?

Złym pomysłem jest dokonywanie wymiany katalizatora we własnym zakresie. Potrzeba w tym przypadku specjalistycznej wiedzy mechanika, aby urządzenie działało  w optymalny sposób i  pozwalało spełnić stawiane mu wymagania dotyczące jakości spalin. 

Dobrym sposobem na podreperowanie domowego budżetu będzie oddanie zużytej części do skupu katalizatorów, gdzie zostanie dokonana jej wycena. Bywa, że nawet za niesprawny katalizator, otrzymamy dość dużą sumę pieniędzy – wiele zależy od zawartości w nim szlachetnych metali, które da się ponownie wykorzystać w procesie recyklingu. 

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*