Lata 80Youngtimery

Volkswagen Scirocco II – klasyk, którego trudno spotkać

Volkswagen Scirocco II – klasyk, którego trudno spotkać
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Dużej części osób Volkswagen Scirocco kojarzy się ze sportowym hatchbackiem stylizowanym na coupe produkowanym w latach 2008–2017. Historia tego modelu jest jednak znacznie bogatsza. 

Volkswagen dziś kojarzy się przede wszystkim z Golfem i Passatem, czyli dwoma niezwykle trwałymi autami, które stanowią rozsądną propozycję w kwestii ich stosunku jakości do ceny. Marka ta ma jednak w swej historii modele, które potrafiły ekscytować. Jeden z nich to Volkswagen Scirocco. O tym aucie słyszało wiele osób za sprawą trzeciej jego generacji, którą produkowano w latach 2008–2017. Było to całkiem ciekawe auto jak na Volkswagena w XXI wieku. Przybrało ono formę shooting brake’a, który miał dużo wspólnego z hatchbackiem. Auto miało sportową stylistykę i dostępne były w nim całkiem mocne silniki, przez co do dziś ma swoich fanów. Warto jednak rzucić okiem na jego poprzednika.

Początki modelu Scirocco

Volkswagen Scirocco wywodzi się z 1974 roku. Był to okres przełomowy dla Volkswagena, który z dzisiejszej perspektywy miał najprawdopodobniej kluczowy wpływ na sukces tej marki. W tamtym czasie bowiem powstały takie modele jak Volkswagen Polo, Golf oraz Passat, czyli fundamentalna część dzisiejszej oferty w segmencie B, C oraz D. Wtedy też zadebiutowało Scirocco, czyli następca dla modelu Karmann Ghia, który produkowano od 1955 roku. Nazwa jest zgodna z obecną wtedy polityką nazewniczą marki, która zakładała wykorzystywanie nazw wiatrów. Scirocco pochodzi od spotykanego w rejonie śródziemnomorskim wiatru Sirocco. 

Prace nad drugą generacją modelu rozpoczęto już dwa lata po wprowadzeniu pierwszej, a więc w 1976 roku. Prezentacja odbyła się jednak dopiero pięć lat później, albowiem miała ona miejsce w Nicei w roku 1981. Scirocco II to rozwój pod każdym względem. Samochód w kwestii designu zyskał na „rasowości” i sportowości. Wygląd zaprojektował wtedy Herbert Schafer, którzy poradził sobie świetnie, jeśli wziąć pod uwagę, że pierwsze Scirocco stworzył legendarny dziś Giorgietto Giugiaro. Sam samochód znacząco się powiększył i zamiast mierzyć około 3,8 metra długości, wydłużył się do aż 4,2 metra. 

W czasie swojego istnienia Scirocco II zostało wydane w przeogromnej wręcz ilości przeróżnych edycji. Poszczególne odmiany wprowadzały takie rzeczy jak bardziej sportowe osiągi, nowe lakiery i tym podobne. Auto doczekało się swojego pierwszego faceliftingu w 1985 roku. Wtedy zmieniono nazwę modelu bazowego z Scirocco CL na Scirocco GT. W finalnej wersji dostępne było Scirocco GT II produkowane aż do 1992 roku. 

Co ciekawe, druga edycja Scirocco nie odniosła takiego sukcesu jak pierwsza. Sprzedała się w mniejszej liczbie egzemplarzy mimo dłuższego okresu obecności na rynku oraz lepszych parametrów takich jak moc, niższy współczynnik oporu aerodynamicznego czy też większa praktyczność z racji na powiększenie tego samochodu. Dlatego dziś Scirocco II jest rzadko spotykane, lecz trzeba przyznać, że stanowi naprawdę ciekawe auto o dobrym designie, przypomina o latach, w których powstały fundamenty sukcesu Volkswagena.

Zdj. głóne: Lothar Spurzem/wikimedia.org

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*