NajnowszeYoungtimery

Fiat Cinquecento – czy to już klasyk?

Fiat Cinquecento – czy to już klasyk?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Małe Fiaty w naszym kraju cieszą się sporą popularnością. Znacznie więcej uwagi przypada jednak starszemu modelowi 126p. Czy jego następca, Fiat Cinquecento, zasłużył już jednak na miano klasyka?

Fiat Cinquecento – historia modelu

Fiat Cinquecento to reprezentant segmentu A, który został przez Fiata wprowadzony w roku 1991 jako następca kultowego Fiata 126. Jego poprzednik nie był tak w zasadzie w produkcji od roku 1980 za wyjątkiem Polski, w której kultowego malucha budowano aż do roku 2000. Nazwa modelu przetłumaczona na polski to Fiat Pięćset.

Prace nad Fiatem Cinquecento rozpoczęły się już w latach 80. XX wieku. W 1985 roku został zaprezentowany prototyp o nazwie Topolino. Koncepcyjna wersja nowego najmniejszego auta w gamie Fiata była już bardzo zbliżona do wersji produkcyjnej, która zadebiutowała jednak dopiero sześć lat później. 

Pierwsza prezentacja modelu Cinquecento odbyła się w Rzymie 9 grudnia 1991 roku. Druga miała miejsce zaledwie tydzień później i odbyła się w hotelu Victoria w Warszawie. Produkcję Fiata Cinquecento rozpoczęto w czerwcu 1991 roku i to zadanie powierzono Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Tychach. Dlatego pierwsze egzemplarze tego małego hatchbacka były oferowane jako FSM Cinquecento. Pod tą nazwą auto w Polsce występowało do końca 1993 roku. 

28 maja 1992 roku doszło do bardzo ważnego momentu w historii polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Wtedy fabryka FSM zajmująca się produkcją Cinquecento zawarła umowę z Fiatem oraz skarbem państwa, dzięki czemu powstała między innymi spółka Fiat Auto Poland. Dziś widzimy tego wymierne efekty, gdyż Fiat wraz ze swoim koncernem w Polsce produkuje duże auta dostawcze i planowane są też samochody hybrydowe. Przez lata z kolei odbywała się tu produkcja Fiata i Abartha 500. 

Produkcja Cinquecento trwała do roku 1998. Wtedy model ten zastąpiono mniej kanciastym Seicento i w ten sposób zakończono jego historię. Co ciekawe, Fiat Cinquecento może pochwalić się drugą pozycją w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1993. Wtedy przegrał jedynie z drugą generacją Nissana Micry. 

Czy Fiat Cinquecento może być klasykiem?

Pytanie to jest bardzo trudne. Auta te są nieco zapomniane wśród polskich kierowców. Wiele z nich zostało zezłomowanych i w gruncie rzeczy pozostały tylko mocno zaniedbane egzemplarze służące do codziennych podróży lub te auta, które miały tyle szczęścia, by trafić w ręce pasjonatów, którzy zadbali o małe Fiaty i liczą, że jeszcze kiedyś osiągną one taką pozycję jak Fiat 126p. Jest to jak najbardziej możliwe, gdyż podobną sławą co obecnie Cinquecento kultowy maluch cieszył się jeszcze kilkanaście lat temu. Dziś z kolei to auto uznawane jest za zabytkowe i niezwykle pożądane przez kolekcjonerów. 

Cinquecento posiada pewne tradycje. W latach 90. istniał Puchar Cinquecento, który był świetnym wydarzeniem dla fanów motoryzacji, a także genialnym motorem napędowym dla sprzedaży. Patrząc przez pryzmat prawa, auto mogłoby być już zabytkiem. Samochód zabytkowy musi mieć bowiem co najmniej 25 lat i nie być produkowany od 15. To oznacza, że praktycznie wszystkie roczniki Cinquecento mogłyby jeździć na żółtych tablicach. Możliwe jest więc, że za parę lat ludzie zapałają do Cinquecento taką miłością jak do Fiata 126p.

Zdj. główne: Sergio R. Ortiz/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*