Lata 80Youngtimery

Koreańska motoryzacja lat 80. – czego szukać na rynku wtórnym?

Koreańska motoryzacja lat 80. – czego szukać na rynku wtórnym?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Koreańska motoryzacja z XX wieku nie cieszy się zbyt wielką popularnością w Europie. Są ku temu powody, wśród których wymienia się jakość wykonania. Mimo tego można znaleźć auta warte uwagi.

Zacznijmy przede wszystkim od dość problematycznej kwestii. Większość producentów z Korei Południowej na rynek europejski weszła dopiero pod koniec lat 80. lub na początku lat 90. Oznacza to, że znalezienie ciekawego modelu w Polsce graniczy z cudem, a i poszukiwania na zachodzie nie należą do najprostszych z racji na bardzo ograniczoną ilość znajdujących się w Europie modeli.


Większość koreańskich aut lat 80. była produkowana na domowy rynek, lecz postaraliśmy się znaleźć kilka ciekawych modeli, które były dostępne w Europie i przy odrobinie zaangażowania można próbować je znaleźć u naszych sąsiadów, a nawet w Polsce. 

Prekursorzy Koreańczyków w Europie – Hyundai

Pierwszą marką, która stawiała wyraźne kroki na europejskim rynku, był Hyundai, który dziś z racji posiadania większości akcji marki KIA jest największym graczem na rynku w tym azjatyckim kraju.

Hyundai Pony

Pierwszy samodzielnie skonstruowany przez koreańczyków samochód był jednym z najdłużej obecnych na Starym Kontynencie. Kolejne generacje, których było aż cztery, na europejskim rynku obecne były od 1975 roku do połowy lat 90. Przez ten okres wystąpił w prawie każdej wersji nadwozia, ale jedyną, która utrzymywała się przez lata, był 5-drzwiowy hatchback.

Najpierw silniki pochodziły od Mitsubishi i do wyboru są tu jednostki o pojemnościach wynoszących kolejno 1.2, 1.4 oraz 1.6 litra. W 3 generacji, która debiutowała w samym środku lat 80., zastąpiono je silnikami, których pojemność wynosiła 1.3 bądź 1.5 litra, a moc znajdowała się w przedziale 58–84 koni mechanicznych

Hyundai Pony nie jest wybitnie interesującym autem. Mamy tu do czynienia ze zwyczajnym kompaktem z lat 80., który charakteryzuje się dość kanciastymi liniami i niewielką jak na dzisiejsze czasy mocą. Znacznie bardziej ciekawy jest jednak jego model pokrewny, czyli Hyundai Scoupe

Huyndai Scoupe

Pora na poprzednika dobrze znanego wśród miłośników coupe modelu Coupe, bądź Tiburon – w zależności od rynku. Hyundai Scoupe, którego nazwa pochodzi od połączenia słów „sport” oraz „coupe”, nie był może demonem prędkości, lecz jego masa własna, która wynosi zaledwie 960 kilogramów, czyni z niego niezłe auto pod projekt, a wygląd sprawia, że może być ciekawym widokiem na ulicy. Zdecydowanie też niesamowicie rzadkim, gdyż znalezienie takiego auta w Europie nie jest proste.

Hyundai Stellar

Hyundai Pony zyskał sporą jak na koreańską markę popularność, lecz był zaledwie kompaktem. Aby rozwiązać ten problem, Hyundai wysłał właśnie model Stellar. Był on nieco większy i przestronniejszy od starszego Pony i stał się autem bardzo lubianym w swoich czasach przez taksówkarzy.

Oprócz znanych z modelu Pony jednostek o pojemności 1.4 i 1.6 litra pod maską można było znaleźć także dwulitrowy silnik, który generował moc rzędu 93 koni mechanicznych. 

Daewoo Racer

Pora na dobrze znaną w Polsce markę, która ma na koncie takie samochody, jak Lanos, Nubira czy Espero, które są wciąż łatwo spotykane nad Wisłą. Przed tymi modelami Daewoo wypuściło model LeMans, który w Europie był znany pod nazwą Racer. Był to model niezwykle zbliżony do Opla Kadetta oraz Pontiaca LeMans z racji na należenie do grupy General Motors.

Zdj. główne: The Punisher/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*