Lata 80

BMW E30 – klasyk, który już nie zawstydza

BMW E30 – klasyk, który już nie zawstydza
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Obecnie trudno wyobrazić sobie czas, w którym E30 był obiektem drwin, tak wyglądała rzeczywistość przełomu lat 90. i 2000.  BMW E30 to samochód, który niedawno wszedł na listę pełnoprawnych Klasyków I, a ceny egzemplarzy osiągają horrendalne sumy. Przyglądamy się bliżej bogatej historii tego niemieckiego cudu motoryzacji.

Jak to się zaczęło?

Prace nad BMW E30 rozpoczęły się już w lipcu 1976 roku pod wodzą projektanta Clausa Luthe. Dwa lata później zarząd niemieckiego koncernu dał mu zielone światło, więc rozpoczął prace produkcyjne nad swoim nowym dziełem. W tym miejscu warto przypomnieć materiał promocyjny BMW E30. Przygotujmy się na podróż w czasie do roku 1984!

Lata produkcji BMW E30 przypadają na okres 1982 – 1994. Model ten był dostępny w wielu odmianach nadwoziowych i silnikowych, z których najsłabszą odmianą jest 324d, a najmocniejszą M3. Co ciekawe E30 było dostępne również w wersji z napędem na cztery koła; BMW 325ix. Zaś, jeśli chodzi o nadwozie, niemiecki koncern zdecydował się na cztery rodzaje.

Coupé

(By Vauxford – Own work, CC BY-SA 4.0; https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=62811496)

Sedan

(By Mr.choppers – Own work, CC BY-SA 3.0; https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61803678)

Cabriolet

(Public Domain/OSX)

Kombi

(By Ronny12619 – Own work, CC BY-SA 3.0; https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=76441655)

Pod względem  sportowej rywalizacji model E30 M3 w przeciągu niecałych 5 lat startów zdobył ponad 50 tytułów oraz 1500 pojedynczych zwycięstw, co czyni go najbardziej utytułowanym samochodem klasy GT na świecie. Co ciekawe, pomimo przemijających lat, E30 nadal jest popularnym wyborem wśród amatorów sportów motorowych; na całym świecie organizowane są zawody skupione wokół tego modelu. 

BMW M3

Dyskutując na temat BMW E30 ważny jest temat podrasowanej wersji tego modelu – BMW E30 M3. 

Ten rarytas produkowany był w dwóch wersjach nadwozia Coupé oraz Cabrio. Pod maską M3 znalazł się czterocylindrowy silnik S14 o pojemności 2,3 lub 2,5 l i manualna skrzynia biegów. E30 M3 to model z największą liczbą zwycięstw w historii koncernu BMW oraz najbardziej utytułowane auto w klasie samochodów turystycznych. Zdaniem ekspertów jest to jeden z najbardziej udanych samochodów sportowych, jakie kiedykolwiek startowały w wyścigach serii dtm.

Od standardowej wersji E30 Model ten różni się przede wszystkim wieloma usprawnieniami technologicznymi pod względem jednostki napędowej prowadzenia hamulców aerodynamiki lekkości oraz wnętrza.

Coupé

(By ilikewaffles11 – BMW M3, CC BY 2.0; https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=43620089)

Cabriolet

(By Stahlkocher – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1952752)

Zła fama

Bezpośrednią przyczyną wstydliwej reputacji E30 w Polsce były sprowadzane do nas w latach 90. przechodzone egzemplarze, które były wykorzystywane w przeróżnych eskapadach półświatka przestępczego i przy okazji ulepszane chałupniczym, wiejskim tuningiem. Nie trzeba dodawać, jakie reakcje budził wśród społeczeństwa ten samochód. 

Bardzo długo E30 nie mogło otrząsnąć się z widma przeszłości i lat szykan. Jednakże szczęśliwy dzień w końcu nadszedł i „trzydziestka” trafiła do ekskluzywnego kanonu motoryzacyjnych antyków. Obecnie samochód ten przeżywa drugą młodość, a zainteresowanie wśród konsumentów stale rośnie. Tak samo jak ceny. 

Ceny dobrze zachowanych modeli M3 mogą osiągać nawet milion złotych. Biorąc pod uwagę milionów reputację tego samochodu, obecna wartość rynkowa E30 przytłacza. Na szczęście można jeszcze znaleźć aukcje oscylujące w granicach od 30 000 do 100 000 zł. Historia E30 to historia zwycięzcy, który pomimo przeciwności losu odnalazł w końcu drogę na szczyt bogatej historii motoryzacji. Kto wie, być może z upływem lat stanie się autem kultowym na skalę światową? 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*