Lata 80

Klasyki do 10 000 złotych – na co warto postawić?

Klasyki do 10 000 złotych – na co warto postawić?
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Kolekcjonowanie starych, kultowych czy nietuzinkowych aut jest bardzo kosztownym hobby. Doradzamy, jak zacząć przygodę z motoryzacyjnymi klasykami, nie wydając fortuny.

Kiedyś „graty”, dzisiaj pojazdy pożądane przez kolekcjonerów

Cykl popularności większości udanych i cenionych modeli samochodów, pomijając niestarzejące się BMW e30, rozpoczyna się od wprowadzenia go na rynek. Pojazd zyskuje grono wielbicieli oraz rzesze zadowolonych użytkowników. Po jakimś czasie, wraz z postępem techniki i pojawianiem się nowych technologii, auto staje się coraz bardziej przestarzałe, a poszczególne egzemplarze są coraz bardziej wyeksploatowane. W tym momencie popyt na nie spada, tak samo jak ich cena. O zakupie takiego samochodu pod kątem codziennego użytkowania praktycznie nikt nie myśli – poza łowcami okazji oraz kolekcjonerami, którzy wiedzą, że za kilka następnych lat auto stanie się pożądanym klasykiem.

Świetną wizualizacją tego procesu była zmiana wartości i zainteresowania naszym poczciwym Fiatem 126p „Maluchem” na przestrzeni ostatnich 30 lat. Na jakie modele warto zwrócić uwagę, planując rozpoczęcie przygody z klasykami?

Daewoo-FSO Polonez Atu Plus

Poloneza Atu Plus nie trzeba nikomu przedstawiać. Wszyscy na pewno kojarzą ten pojazd – w końcówce lat 90. i na początku obecnego tysiąclecia był on jednym z najpopularniejszych modeli goszczących na polskich drogach. Poza aspektem finansowym złożyło się na to zastosowanie zachodnich technologii w celu poprawienia komfortu jazdy, bezpieczeństwa, osiągów i poziomu spalania.

Dodatkowo zwiększono przyczepność dzięki poprawieniu geometrii kół. Warto zwrócić uwagę na samochody wyposażone w 103-konny silnik 1.4 MPI/GTI 16v w układzie R4, o pojemności 1,4 litra. Auto posiadające taką jednostkę potrafiło przyspieszyć do „setki” w 11,4 s oraz jechać z maksymalną prędkością 160 km/h. Dodatkowo pojazd posiada ładną, klasyczną linię nadwozia z charakterystycznymi elementami, takimi jak na przykład blenda na klapie od bagażnika.

https://www.instagram.com/p/BMjdcSIBrsb/

Audi 80 B4

Ten niemiecki samochód jest ostatnim seryjnie produkowanym modelem z serii 80. Został zaprojektowany na podstawie swojego prekursora – Audi 80 B3 – i zadebiutował w roku 1991. Produkcja trwała do roku 1996, a wersja cabrio była tworzona do roku 2000.

Pojazd cechuje się wyjątkową trwałością. Stwierdzenia o „niemieckiej jakości” sprawdzają się w tym przypadku w stu procentach. Dodatkowo koszty napraw i utrzymania są stosunkowo niskie, co sprawia, że zakup, renowacja i późniejsze użytkowanie Audi 80 B4 nie przysporzy nam kłopotów finansowych.

Jako jednostkę napędową polecamy 2-litrowy silnik o maksymalnej mocy 115 KM, który potrafi rozpędzić „osiemdziesiątkę” do zawrotnych 201 km/h. Dodatkowym atutem tego modelu jest jego ciekawy wygląd, który pomimo swojego wieku (prawie 30 lat!) dalej potrafi przykuć wzrok.

https://www.instagram.com/p/CEPgiI6Hf4Q/

Fiat 126p

Szukając taniego klasyka, nie sposób pominąć pojazdu, który bez wątpienia zmotoryzował nasz kraj kilka dekad temu. Fiat 126, potocznie zwany  maluchem, to pojazd produkowany we Włoszech w latach 1972 – 1980 oraz w wersji 126p od 1973 do 2000 roku. Za kwotę 10 tysięcy złotych kupimy egzemplarze z ostatnich lat produkcji, które aspirują do miana klasyków. Właściciele takich pojazdów już niebawem będą mogli rejestrować je jako zabytki, co z całą pewnością dodatkowo zachęci potencjalnych kupujących.

Dostępne na naszym rynku “maluchy” wyposażone były w jednostki benzynowe o mocy od 23 do 30 koni mechanicznych o pojemności od 594 do 652 cm³. Pojazdy te rozpędzały się maksymalnie do 120 kilometrów na godzinę, jednak taka prędkość nie jest zbyt bezpieczna w pojeździe tej klasy. 

https://www.instagram.com/p/CEEow9KlsQO/

Volkswagen Passat B3 2.8

Volkswagen Passat to niezwykle popularny model niemieckiego producenta. Jego nowsze wersje (B4 i B5) były obiektem spełnienia motoryzacyjnych marzeń niejednego pasjonata. Nie bez przyczyny, ponieważ starsze modele, w tym opisywany B3, były bardzo udane. Stosunkowo niska awaryjność, przystępne ceny części oraz napraw, a dodatkowo dobre wyposażenie i design składają się na sukces tej serii.

Wersja B3, zwłaszcza wariant z silnikiem o pojemności 2,8 l o mocy aż 174 KM, to wręcz kultowy youngtimer. Warto zwrócić uwagę także na niezwykle dobry stosunek ceny do jakości.

https://www.instagram.com/p/BsgxlxRHdSH/

BMW serii 3 e36

BMW serii 3 e36 jest następcą kultowego BMW e30. Auto zadebiutowało w roku 1990 i od razu zyskało spore grono fanów. Produkcja trwała dziewięć lat – do roku 1999. W tym czasie powstało kilka odmian, takich jak coupé, kabriolet czy kombi, jednakże wśród kolekcjonerów najbardziej pożądany jest samochód w wariancie sedan. Są one też najbardziej popularne, więc znalezienie egzemplarza, który nie jest zbytnio wyeksploatowany, nie jest trudnym zadaniem.

Warto szukać modeli z silnikiem M42B18, który oferuje 140 koni mechanicznych. Jednostka dobrze współgra z nadwoziem oraz ma solidne brzmienie. Samochód posiada typową jak na lata 90. stylistykę oraz charakterystyczne, prostokątne światła przednie.

https://www.instagram.com/p/CCRHdTggMRe/

Czas rozpocząć przygodę z kolekcjonowaniem klasycznych samochodów!

W artykule zostały przedstawione modele, które stanowią świetny punkt wyjścia do stworzenia imponującej kolekcji. Należy zwrócić uwagę, że są to pojazdy, które mają ponad 20 lat. Jeśli w przyszłości chcemy jeździć nietuzinkowym samochodem, warto już dziś się zastanowić, które auta za kolejne dwadzieścia lat dołączą do grona youngtimerów.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

  • Michal 05.11.2022

    Cena b4 z artykułu oscyluje na poziomie grubo ponad 20tys sam zderzak z tej wersji b4 to koszt 3 4 tys, do 10 kupi sieobecnie zwykle audi 80 b4 które wyglądem jest podobne do niczego i może cechować się tylko niezawodnością bo napewno nie ciekawym wyglądem