Jak zmieniał się przez lata Opel Vectra?

Vectra to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i uznanych maszyn europejskiej motoryzacji. Debiutujący w 1988 roku model doczekał się aż trzech wydań i kilku faceliftów.

Pomimo upływu lat, Vectra nadal trzyma się świetnie i nie opuszcza serc miłośników niemieckiej motoryzacji. Jak zmieniały się kształty i moc Vectry przez dziesięciolecia? 

Opel Vectra jest średniej wielkości samochodem rodzinnym zaprojektowanym i produkowanym przez niemiecki koncern motoryzacyjny Opel w latach 1988–2008. Warto zaznaczyć, że ten sam samochód był sprzedawany pod trzema różnymi markami: w Europie pod szyldem Opla Vectry, w Wielkiej Brytanii jako Vauxhall Cavalier, z kolei w Ameryce Łacińskiej znany był jako Chevrolet Vectra.

Model ten został po raz pierwszy zaprezentowany w październiku 1988 roku jako kolejna twarz niemieckiego koncernu. W ciągu dwóch dekad produkcyjnych, Vectra doczekała się aż trzech wcieleń. Były to kolejno – Vectra A, B oraz C.

Choć na przestrzeni lat wygląd zewnętrzny samochodu ulegał zmianie, to charakter Vectry pozostawał niezmienny i dostarczał wszystkiego co najlepsze w samochodach rodzinnych – niezawodność, przestronność oraz komfort. Sprawiło to, że pomimo upływu lat, Vectra nadal cieszy się sporym zainteresowaniem i nieprzemijającym uznaniem w oczach miłośników niemieckiej motoryzacji. Warto wspomnieć, że Vectra była bezpośrednim spadkobiercą Opla Ascony i przodkiem nowego projektu, znanego później jako Insignia.

Vectra A

Pierwsza generacja modelu otrzymała oznaczenie „A”. Zaprezentowany pod koniec 1988 roku model rocznikowy 1989 był czterodrzwiowym sedanem. Wkrótce po tym do gamy Opla dołączyło coupe zaprojektowane na podstawie Vectry, które zyskało miano Calibry. Co ciekawe, oba pojazdy zostały zaprojektowane przez głównego projektanta koncernu, Wayne’a Cherrego.

Pod względem silnikowym, Vectra A oferowała konfigurację od 1.4-litrowej benzyny generującej moc 75 koni mechanicznych do o wiele mocniejszego modelu 2.5 o mocy aż 150 koni mechanicznych. Pod względem stylistycznym, Vectra A nawiązywała do typowych trendów początku lat 90., w których dominowała japońska idea motoryzacji. Niemniej Vectra A była wyjątkowo nowocześnie wyglądającym samochodem.

Vectra B 

Druga generacja modelu została zaprezentowana w październiku 1995 roku na frankfurckich targach motoryzacyjnych. Co ważne, niemiecka marka po raz pierwszy zaproponowała klientom wersję kombi, która odzwierciedlała ówczesną filozofię marki “o krok przed konkurencją”. Vectra doczekała się potrzebnych zmian estetycznych, które pozwoliły Oplowi swobodnie wejść do nowej ery motoryzacji. Trzeba przyznać, że była to wyjątkowo udana próba, która zaowocowała niezwykłym wybuchem popularności najnowszego dziecka koncernu.

Nie bez znaczenia było odświeżone wnętrze, które nadawało pojazdowi wrażenie luksusu. Podobnie jak w przypadku poprzedniczki, Vectra B dostępna była w przeróżnych wersjach silnikowych, które zostały dodatkowo modernizowane z upływem lat. Momentem zwrotnym okazał się face lifting – to właśnie wtedy nastąpił zwrot ku 16-zaworowym jednostkom napędowym.

Vectra B była swego czasu mistrzem wagi średniej i dominowała na światowych rynkach. Niemniej, model ten znany był z problemów mechanicznych, które zbyt często dawały o sobie znać.  

Vectra C

Ostatnia generacja zadebiutowała w marcu 2002 roku. Samochód został zbudowany na płycie podłogowej GM Epsilon I, która znalazła się również w takich maszynach, jak Fiat Croma, Cadillac BLS, czy też Saab 9-3 II. Po trzech latach, Vectra C przeszła face lifting – to wtedy zmianie uległy przednie reflektory oraz zderzak. Przy okazji poprawiono także osiągi benzynowej jednostki napędowej z 122 do 140 koni mechanicznych.

Ostatnia generacja doczekała się także sportowej wersji przygotowanej przez znany oddział Opel Performance Center. Egzemplarze te zostały wyposażone w 2.8-litrowe silniki o mocy 280 koni mechanicznych.

Podczas targów w Londynie w 2008 roku niemiecka marka zaprezentowała spadkobiercę modelu Vectra – Opla Insignię. Tym samym kultowa Vectra przeszła do historii.

(fot. pixabay.com)

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.