PoradyWarsztat i eksploatacja

Zasady wymiany filtra oleju: Dlaczego jest to kluczowe dla zdrowia Twojego samochodu

Zasady wymiany filtra oleju: Dlaczego jest to kluczowe dla zdrowia Twojego samochodu
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Dobry olej samochodowy to czysty olej. Większość kierowców ma na uwadze ten aspekt i regularnie wymienia płyn eksploatacyjny, dba o wszystkie podzespoły swojego auta. Olej silnikowy musi trafiać do silnika jako ciecz filtrowana i pozbawiona zanieczyszczeń. Za wstępne przeczyszczenie tego płynu eksploatacyjnego odpowiada tzw. filtr oleju. Co zrobić, gdy dokonać wymiany filtra oleju?

Czym jest filtr oleju? Kiedy potrzebna jest wymiana filtra oleju?

Filtr oleju w pojeździe to jeden z elementów układu smarowania. Powiązany jest z olejem silnikowym – najważniejszym płynem eksploatacyjnym w aucie. Najważniejszym celem filtru oleju jest smarowanie poszczególnych fragmentów silnika, zapewnienia właściwej temperatury pracy oraz ochrona jednostki napędowej przed korozją. Wygląda on niepozornie – z zewnątrz przypomina małą metalową puszkę.

Filtr oleju usuwa z oleju silnikowego zanieczyszczenia organiczne (np. produkty utleniania, pozostałości po niespalonym paliwie) oraz nieorganiczne (np. cząstki metali, pyły z powietrza). 

Filtr oleju działa skutecznie tylko wtedy, gdy da się go odcedzić. Jeżeli jest już pełny, nie zapewnia żadnej ochrony olejowi silnikowemu przed zanieczyszczeniami. Na tym filtrze nie może również długo znajdować się olej – mogłoby dojść do wewnętrznego rozpadu konstrukcji filtrów (odfiltrowane zanieczyszczenia cofnęłyby się z powrotem do silnika). Jeśli pojawią się wymienione problemy, oznacza to, że wymiana filtra oleju (https://qservicecastrol.eu/warsztaty/usluga-wymiana-oleju-i-filtra-oleju/) jest konieczna natychmiast. 

Budowa filtra oleju

Filtr oleju zawiera wkład filtrujący wykonany z papieru odpornego na rozpuszczanie (jednak przepuszczającego ciecz). Zawór przeciwzwrotny, który znajduje się wewnątrz „puszki” pełni dwie funkcje: 

  • sprawia, że brudny olej nie cofa się do miski,
  • po uruchomieniu silnika trafia do niej tylko przefiltrowany olej.

Istnieje jeszcze drugi zawór („eko”), w którym zawsze znajduje się odrobina oleju. Dzięki niemu rozruch jednostki napędowej nie następuje bez przygotowania, „na sucho”. Kolejny element to zawór przelewowy, który zapobiega przepływowi niefiltrowanego oleju do silnika – jeśli dojdzie do zapchania wkładu filtrującego lub olej będzie zbyt lepki, by zostać przefiltrowanym. Wiadomo jednak, że każdy element filtra w miarę czasu będzie ulegał zużyciu – obserwuj, kiedy któryś element zaczyna szwankować. To znak, że potrzebna jest wymiana filtra oleju. 

Jak dobrać filtr oleju? Zasady działania

Filtr oleju nie jest skomplikowany pod względem budowy. Charakterystyczna puszka składa się z: zaworów zwrotnych, pokrywy z gwintem, uszczelki, materiału filtracyjnego, zaworu bezpieczeństwa, wzmocnienia, obudowy. Dobierając filtr oleju do swojego auta, należy zwrócić uwagę na takie parametry jak: obecność właściwych zaworów (np. zawsze wymagany jest zawór przeciwzwrotny) oraz rodzaj materiału filtracyjnego (np. syntetyczny, kompozytowy, celulozowy z włóknami syntetycznymi). Ów element musi pasować wymiarami, kształtem i gwintem do wyznaczonego miejsca blisko silnika. 

Wymiana filtra oleju – dlaczego jest tak ważna?

Filtr oleju, jak każda inna część w pojeździe, zużywa się z czasem. Musi być regularnie wymieniany, ponieważ pełni bardzo ważną funkcję – oczyszcza olej silnikowy z zanieczyszczeń. Optymalna częstotliwość wymiany to raz na rok (nie rzadziej) lub co około 15000 km.  Brak systematycznej wymiany filtra oleju wiąże się z niewłaściwym smarowaniem jednostki napędowej, dostarczaniem do niej zanieczyszczonego płynu. To wszystko wpływa na ostateczną kondycję silnika (w szczególności turbosprężarkę, napęd rozrządu), spadek jego wydajności, większe zużycie paliwa. W rezultacie może dojść do trwałych uszkodzeń jednostki napędowej – jej naprawa lub wymiana to koszty idące w tysiące zł.

Fot.: materiał Klienta

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*