Lata 70

Corvette C3 – ile kosztują zadbane modele?

Corvette C3 – ile kosztują zadbane modele?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

C3-ka to samochód legenda, który zyskał światową sławę dzięki przemysłowi filmowemu z Hollywood. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, jak bogatą historią może pochwalić się ten model. Jesteś miłośnikiem Corvette C3 i szukasz egzemplarza dla siebie? Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy niezbędne informacje i badanie ceny rynkowej! Jedziemy!

Mako Shark II

Chevrolet Corvette C3 to samochód sportowy produkowany w latach 1967-1982 przez Chevroleta. Silniki i elementy podwozia zostały w większości przeniesione z poprzedniej generacji, ale nadwozie i wnętrze były nowe. Model ten ustanowił nowe rekordy sprzedaży dzięki 53 807 wyprodukowanymi egzemplarzami w samym 1979 roku. C3 była już trzecią generacją Corvetty i po raz drugi nosiła ona nazwę Stingray, choć, warto zauważyć, wyłącznie w latach modelowych 1969-1976. Różnica polegała jednak na tym, że w tym przypadku było to pojedyncze słowo, w przeciwieństwie do Sting Ray, przypisanego do drugiej generacji z lat 1963-1967. Określenie to wróciło do żywych dopiero w 2014 roku, kiedy to miała premiera Corvetty C7.

C3-ka była wzorowana na Mako Shark II, zaprojektowanym przez Larry’ego Shinodę. Zbudowany przez Billa Mitchella Mako II został zaprezentowany już w 1964 roku! Po porzuceniu rozwiązania z wykorzystaniem silnika centralnego, projekt nowej maszyny pojechał do Chevrolet Styling, gdzie studio Harry’ego Hagi zaadaptowało go do produkcji, wykorzystując istniejące podwozie Stingray. Nazwę, jeszcze wtedy samochodu koncepcyjnego, zmieniono na Manta Ray. Inżynierzy i projektanci zdecydowali się także na zastosowanie dachu typu “sugar scoop” z pionową tylną szybą, znaną z modeli koncepcyjnych zaprojektowanych przez grupę Duntov.

Premiera

Koncern odpowiedzialny za pojazd, General Motors, robił wszystko, by utrzymać wygląd nadchodzącego samochodu w tajemnicy, jednak nikt nie spodziewał się, że decyzja o wypuszczeniu nowej linii Hot Wheels firmy Mattel na kilka tygodni przed odsłonięciem C3 okaże się tak katastrofalna w skutkach. Z wielkiego planu koncernu nie zostało zbyt wiele. 

Niedługo po tym zarówno nadwozie, jak i wnętrze Corvette przeszło remont generalny. Tak jak poprzednio, samochód był dostępny zarówno w wersji coupe, jak i cabrio, jednak coupe przeobraziło się w notchback, wyposażone w prawie pionową zdejmowaną tylną szybę i zdejmowane panele dachowe (T-topy). Miękki, składany dach był dodawany fabrycznie do kabrioletów, jednak za dodatkowy hardtop ze szklaną tylną szybą trzeba było dodatkowo zapłacić.

Summa summarum, Model C3 odniósł wielki sukces. W okresie produkcyjnym 1968–1982, sprzedano aż 542 741 egzemplarzy tego samochodu. Jak sytuacja wygląda obecnie? Jeśli chodzi o polski rynek, to nie trudno dzisiaj znaleźć egzemplarze tego modelu. Problemem może być jednak stan techniczny. Dlatego też warto dokładnie obejrzeć auto przed zakupem, ponieważ są to już samochody stare, wyeksploatowane, a właściciele często stosują rozwiązania tymczasowe ze względu na trudną dostępność części w Polsce. Warto już w tym miejscu zaznaczyć, że jest to rzeczywistość, z którą muszą się liczyć wszyscy właściciele zabytkowych samochodów. Przed podjęciem decyzji o zakupie odłóż część gotówki na niezbędne zabiegi konserwacyjne.

Wartość rynkowa

Jeśli koszta eksploatacyjne Cię nie odstraszyły, to bez większego problemu możesz przejść do przeczesywania internetu w celu dorwania wymarzonego egzemplarza. Ceny C3 rozpoczynają się od pułapu ok. 40 tysięcy złotych. Warto wspomnieć jednak, że są to samochody, które niejedno już w życiu widziały i z tego względu potrzebują większej dawki miłości i… gotówki. A ile trzeba zapłacić za zadbany model? Co lepsze egzemplarze zaczynają się od 60 tysięcy, jednak samochody w satysfakcjonującym stanie kosztują 80 tysięcy złotych.

(Photo by Sjoerd van der Wal/Getty Images)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*