Warsztat i eksploatacja

Malowanie klasyka – jak je przeprowadzić, by zyskał na wartości?

Malowanie klasyka – jak je przeprowadzić, by zyskał na wartości?
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Klasyczne samochody wyróżniają się ponadczasowym wyglądem. Utrzymanie lub zwiększenie ich wartości wymaga jednak dbania o każdy szczegół. Na co zwracać uwagę podczas malowania takiego pojazdu?

Klasyki motoryzacji niczym prawdziwe dzieła sztuki

Samochody klasyczne zachwycają niesamowitym stylem oraz historią, a ich cena czasami potrafi zwalić z nóg. Aby taki pojazd miał naprawdę dużą wartość, należy o niego odpowiednio zadbać. Wiąże się to z licznymi zabiegami pielęgnacyjnymi, które w przypadku starszych pojazdów powinny być wykonane z najwyższą delikatnością oraz stuprocentową precyzją. Wystarczy jeden zły krok, aby nasz klasyk stracił na wartości. Niezmiernie ważne jest to, aby nie oddawać takiego samochodu w ręce niedoświadczonych ludzi – powinni zająć się nim wyłącznie prawdziwi specjaliści. Dzięki temu unikniemy rozczarowania i problemów związanych z niewłaściwym podejściem do auta.

Czy lakierowanie klasycznego samochodu jest trudne?

Doprowadzenie klasyka do stanu kolekcjonerskiego to długi proces, który wymaga od specjalistów niemałej wiedzy. Należy wziąć pod uwagę wiele aspektów, które mogą mieć duży wpływ na uzyskany efekt. Wśród wielu zabiegów, które należy wykonać, trzeba uwzględnić przede wszystkim te związane z powłoką lakierniczą. Stan karoserii i lakieru to jeden z kluczowych czynników, które wpływają na względy wizualne naszego pojazdu. Ilość pracy, którą należy wykonać podczas takiej renowacji, może być naprawdę przytłaczająca. Dobrze wykonane zadanie na pewno jednak zaprocentuje – klasyczne samochody są po prostu tego warte, co z pewnością potwierdzi każdy posiadacz takiego pojazdu.

Grubość lakieru a wartość pojazdu

Wartość klasycznego samochodu jest ściśle uzależniona od grubości powłoki lakierniczej. Musi ona wynosić około 200 mikronów, aby pojazd klasyfikował się do określonego przedziału cenowego. W celu określenia spełniania wymogów przez dane auto przeprowadza się mierzenie grubości – najczęściej w tym celu wykorzystuje się elektroniczny czujnik. Dla porównania, w przypadku przeciętnego współczesnego pojazdu grubość powłoki wynosi 100-150 mikrometrów. To istotna informacja dla ekspertów z firm zajmujących się lakiernictwem, którzy na jej podstawie decydują o kolejnych krokach, które zostaną podjęte w celu poprawienia stanu samochodu.

Przygotowanie powierzchni

Aby proces lakierowania auta przebiegł pomyślnie, bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie powierzchni. Wiąże się to między innymi z usunięciem rdzy; to uciążliwy i dość żmudny proces. Kolejnym krokiem powinno być dokładne wygładzenie karoserii. Jest to szczególnie istotne, jeśli będą zastosowane lakiery wodorozcieńczalne, ponieważ takie preparaty nie lubią zabrudzeń i nierówności. W przypadku nieprawidłowego wygładzenia efekt może być wręcz fatalny.

Dobrym pomysłem będzie gruntowne wysprzątanie pomieszczenia, w którym ma odbywać się proces lakierowania. Można również polać wodą podłogę oraz ściany, aby jak najlepiej zredukować liczbę unoszących się pyłków.

Zawsze należy zwrócić uwagę na zalecenia producenta

Podczas malowania samochodu, istotne jest stosowanie się do zaleceń producenta wykorzystywanych preparatów. Cały proces składa się z wielu operacji, które muszą być wykonane w prawidłowy sposób, z uwzględnieniem czasu poszczególnych czynności. Kluczem do sukcesu jest przestrzeganie określonych wymogów – w innym wypadku mogą pojawić się nieoczekiwane problemy. Szlifowanie, odtłuszczanie czy mycie różnymi chemikaliami to czynności, które muszą być przeprowadzone z ogromną rozwagą.

Mycie samochodu i szlifowanie

Mycie samochodu to jedna z pierwszych czynności, które należy przeprowadzić przed lakierowaniem. W tym celu wykorzystuje się specjalistyczne środki, które doskonale poradzą sobie z trudnymi zabrudzeniami. Po dokładnym umyciu przychodzi czas na osuszenie dmuchawą pod wysokim ciśnieniem oraz odtłuszczenie. Kolejne kroki to szlifowanie i oklejanie.

Podczas szlifowania warto zwrócić uwagę na rodzaj papieru ściernego, który będzie stosowany. W celu usunięcia rdzy najlepiej sprawdzi się papier o ziarnistości na poziomie 60-120, natomiast do obróbki zgrubnej i wykańczającej – 120-240. Gradacja 320 jest stosowana podczas matowienia starego lakieru oraz przygotowania elementów do aplikacji podkładu.

Dobór papieru ściernego jest niezwykle ważny, ponieważ wpływa na stopień wyszlifowania powierzchni. Należy pamiętać o unikaniu wszelkich niedoskonałości. Nawet mankamenty niewidoczne na pierwszy rzut oka mogą być przyczyną późniejszych problemów. Po nałożeniu lakieru podkładowego zazwyczaj wykonuje się szlifowanie na mokro papierem o gradacji 800. W tym celu stosuje się owiniętą papierem kostkę szlifierską. Kiedy będziemy już w stu procentach przekonani o idealnej gładkości powierzchni, należy nałożyć lakier bazowy, a następnie bezbarwny.

Skomplikowana technologia lakiernicza

Proces lakierowania w przypadku restaurowania starszego samochodu jest niezwykle skomplikowany. Składa się on z wielu etapów, ciężko dokładnie omówić każdy z nich. Malowanie klasyków wymaga od ekspertów szerokiej wiedzy dotyczącej zarówno samej technologii, jak i właściwości poszczególnych preparatów. Dzięki trudnej pracy specjalistów samochód zyska na wartości i będzie nieustannie zachwycał swoim pięknym wyglądem. W tym przypadku liczy się każdy szczegół; nawet pozornie nieistotne kwestie mogą mieć wpływ na rezultat zabiegu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*