Lata 90

Czy BMW E36 to już klasyk motoryzacji?

Czy BMW E36 to już klasyk motoryzacji?
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Niemiecki koncern motoryzacyjny BMW cieszy się sławą na całym świecie. Wśród modeli tej marki znajdziemy wiele samochodów, które można zaliczyć do youngtimerów. Czy wśród nich znajdzie się BMW E36?

Youngtimery, czyli młodsze klasyki motoryzacji

Coraz częściej na drogach możemy spotkać samochody, którym przyznano miano youngtimerów. Oznacza to, że dany pojazd został wyprodukowany na przestrzeni lat osiemdziesiątych oraz dziewięćdziesiątych i w wielu przypadkach może być już uznany za samochód zabytkowy.

Ich wartość w ciągu ostatnich lat stale wzrasta – młodsze klasyki motoryzacji skutecznie przykuwają uwagę coraz większej liczby kierowców. Pasjonaci motoryzacji podkreślają, że samochody tego typu cechują się ponadczasowym stylem, a także sprawiają, że podróż staje się czymś więcej niż pokonaniem pewnego odcinka drogi.

BMW E36 – samochód jednej z najpopularniejszych marek na świecie

BMW jest uważane przez wielu za markę, która stanowi klasę samą w sobie. Wysokie osiągi i łatwość prowadzenia sprawiają, że samochody tego producenta cieszą się ogromną popularnością wśród fanów mocnych wrażeń i odważnej jazdy. Sportowy charakter nie jest jednak jedyną cechą definiującą auta BMW – pojazdy bawarskiej firmy mogą pochwalić się także świetną jakością wykonania. Takie połączenie sprawia, że jest to jedna z najpopularniejszych marek wśród polskich kierowców. Widać to szczególnie po rynku aut używanych, gdzie BMW odpowiada za ponad 15% wszystkich pojazdów – to najwyższy wynik w tej kategorii.

Wśród licznych modeli firmy dostępnych na rynku wtórnym warto zwrócić uwagę na BMW E36. To model produkowany w latach 1990–1999, którego cena obecnie stopniowo wzrasta. Pojazd świetnie oddaje filozofię marki – to auto o ponadczasowym stylu i sportowym charakterze, z którym każda podróż staje się bardziej ekscytująca. Kierowcy podkreślają, że podobnie jak w przypadku innych pojazdów BMW, E36 dostosowuje się do kierowcy, stawiając go na pierwszym miejscu.

Czy BMW E36 może znaleźć się w gronie youngtimerów?

To sporna kwestia – dylemat wynika z samego określenia wieku pojazdów, które można zaklasyfikować jako youngtimery. Czasami możemy spotkać się z wymogiem wyprodukowania w latach osiemdziesiątych XX wieku, chociaż taka zasada jest stopniowo wypierana na rzecz dołączania do tej kategorii także samochodów z lat dziewięćdziesiątych. Obecnie najczęściej miano youngtimer dotyczy aut z lat 1980–1999. Biorąc pod uwagę takie ramy czasowe, BMW E36 zdecydowanie może zostać uznane za młodszy klasyk motoryzacji.

Część egzemplarzy modelu E36 może także starać się o miano pełnoprawnego pojazdu historycznego, co daje możliwość zwolnienia z obowiązku posiadania całorocznego ubezpieczenia OC oraz okresowych przeglądów. To świetny wybór dla osób, które chcą korzystać z samochodu głównie na zlotach i innych podobnych wydarzeniach. Przed wyruszeniem w drogę auto musi być jednak objęte krótkoterminowym ubezpieczeniem OC. Aby pojazd mógł być uznany za historyczny, musi przekroczyć granicę 25 lat od produkcji, korzystać w co najmniej 75% z oryginalnych części i przejść weryfikację rzeczoznawcy.

Klasyk współczesnej motoryzacji

Model BMW E36 po raz pierwszy pojawił się na drogach w 1990 roku, a jego produkcja miała miejsce przez dziewięć kolejnych lat. Był następcą modelu E30, czyli drugiej generacji serii 3, produkowanej w Monachium od 1982 do 1994. Od trafienia E36 na rynek w roku 1990 gama modelu szybko została rozbudowana o kolejne odmiany – wśród nich znalazł się sedan, kombi, coupé, kabriolet oraz hatchback.

BMW E36 posiada napęd na tylne koła, co przekłada się na łatwiejsze manewrowanie. Wyróżnia się także znaczną mocą – silniki benzynowe oferują od 102 do aż 321 koni mechanicznych, a w przypadku silników Diesla możemy liczyć na 90–143 KM. Samochód dostępny jest w wersji z pięciobiegową skrzynią automatyczną lub pięcio- bądź sześciobiegową skrzynią manualną.

Warto zwrócić uwagę także na unikatowy wariant M3 GT – BMW wyprodukowało zaledwie 356 egzemplarzy tego modelu. Natychmiast spotkały się ze znacznym zainteresowaniem w środowisku tunerów i fanów sportów motorowych. Jego osiągi są naprawdę imponujące: 3-litrowy silnik R6 o mocy 295 koni mechanicznych pozwala na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,9 sekundy. Jedynym dostępnym fabrycznie kolorem BMW M3 GT był tzw. BRG – British racing green, czyli ciemnozielony odcień tradycyjnie stosowany w wyścigach samochodowych przez zespoły z Wielkiej Brytanii. 

BMW E36 – coraz większa popularność

Od samego początku model cieszył się uznaniem dzięki swojemu sportowemu charakterowi, a także stosunkowo korzystnej cenie. Obecnie BMW E36 zwraca uwagę coraz większej liczby kierowców oraz pasjonatów motoryzacji – u podstaw jego popularności stoi zadziwiająca moc pojazdu oraz wysoki komfort jazdy.

Wraz ze wzrostem popularności BMW E36 stopniowo zmieniają się także ceny pojazdu. Obecnie za używany egzemplarz tego modelu w dobrym stanie zapłacimy niecałe 10 tysięcy złotych. Dla wielu fanów youngtimerów będzie to atrakcyjna cena. Warto także popatrzeć na zakup takiego pojazdu jak na inwestycję – możemy być niemal pewni, że w najbliższych latach jego wartość znacznie wzrośnie.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*