Obecnie Alfa Romeo Giulia to jeden z fundamentów niewielkiej oferty Alfy Romeo. Samochód ten nawiązuje do kultowego modelu Giulia z lat 60., który dzięki temu jest nieco lepiej pamiętany.
Alfa Romeo Giulia to auto, które powstało w roku 1962 jako następca dla modelu Giulietta. Te dwie nazwy mogą być naprawdę dobrze znane osobom, które są obeznane w nowoczesnej motoryzacji, gdyż włoska marka zdecydowała się na ich ponowne użycie w XXI wieku. Nazwa Giulietta została użyta do kompakta, a Alfa Romeo Giulia to obecnie samochód klasy średniej.
Produkcję Alfy Romeo Giulia rozpoczęto w 1962 roku. W tym samym roku w czerwcu miejsce miała także jej prezentacja. Było to auto z napędem na tył o sportowym charakterze, od samego początku dostępne w wielu odmianach nadwoziowych.
Alfa Romeo Giulia była produkowana jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi oraz 2-drzwiowe coupe i kabriolet. Mimo tego, że ten samochód jako sedan był długi na zaledwie 4140 milimetrów, to w swoich czasach był zaliczany do klasy średniej. Ciekawą kwestią są też projektanci nadwozia do Giulii. Były to naprawdę uznane firmy, które wyraźnie przyczyniły się do stworzenia tej legendy. Mowa tu o przedsiębiorstwach Bertone, Pininfarina oraz Zagato.
Patrząc na Alfę Romeo Giulia z lat 60., można stwierdzić, że to auto nie wydaje się specjalnie wyjątkowe, a wręcz nie należy do aut przepięknych. Posiada bowiem dość kanciaste, pudełkowate nadwozie. Samochód ten wyróżnia się jednak zupełnie czym innym.
Wyjątkowość tego auta można zobaczyć w jego wnętrzu. Od razu w oczy rzucą się sportowa kierownica, sporej wielkości okrągłe zegary czy też pochylony lewarek zmiany biegów. Całe wnętrze ma niezwykle sportowy styl i tworzy niepowtarzalny klimat, który potwierdzi każda osoba, która miała okazję przejechać się tym samochodem.
Ponadto Alfa Romeo Giulia posiadała niewielkie, lecz sprawne jednostki, które zapewniały świetną dynamikę temu niepozornemu sedanowi. Z tego powodu był on jednym z ulubionych samochodów policyjnych, który wcale nie odstawał w trakcie pościgów, a jego wygląd sprawiał, iż świetnie sprawdzał się jako radiowóz nieoznakowany.
Sam koniec historii tego modelu nie był jednak szczęśliwy. Auto miało już swoje lata, a do tego pojawiła się między innymi bardzo kiepska wersja z silnikiem Diesla. Z tego powodu zakończono produkcję w 1978 roku. Imponujące jest jednak to, że w całej historii fabryki włoskiej marki opuściło ją aż 820 tysięcy egzemplarzy tego modelu.
Zdj. główne: hermans145/pixabay.com