Fiat Multipla – przez większość traktowana jako uniwersalny symbol kiczu, przez innych okrzyknięta genialnym rodzinnym samochodem miejskim. Trudno jednak dawać wiarę stereotypom – nawet jeśli jest w nich ziarnko prawdy. Czy w Polsce istnieją stowarzyszenia miłośników niesławnej Multipli? Sprawdziliśmy to!
Multipla bardzo szybko zyskała niezbyt zachęcający tytuł najbrzydszego samochodu świata, czyli “ropuchy” wśród automobili. Faktem jest, że wartości estetyczne tego samochodu nie zachęcają większości kierowców – włoski sznyt nie jest dla każdego. Wedle założenia projektantów i inżynierów marki z Turynu, Multipla miała rzucić rękawicę największym przedstawicielom segmentu kompaktowych minivanów, takich jak Citroen Xsara Picasso, Honda FR-V, czy w końcu Renault Scenic. Marzenia te, jak łatwo się domyślić, spaliły na panewce.
W przeciwieństwie do konkurentów, Multipla nie oferowała dodatkowego rzędu siedzeń. Było to jednym z największych mankamentów i zarazem piętą achillesową konstrukcji. W zamian Włosi postanowili poszerzyć przód o dodatkowe siedzenie – tworząc tym samym kanapę znaną przede wszystkim z samochodów produkowanych przez Amerykanów. To jednak o wiele za mało. Na domiar złego, w rezultacie nadwozie wymagało rozszerzenia. Wpłynęło to negatywnie na bryłę samochodu, która już wcześniej nie zyskała przychylnych głosów krytyków.
Szalę goryczy zdecydowanie przelał przód pojazdu, który został zaprojektowany w dość toporny sposób. Choć pozytywną zmianę przyniósł lifting z 2001 roku, to Multipla nie zawojowała rynku segmentu kompaktowych minivanów. Co smuci z racji faktu, że samo wnętrze vana jest wyjątkowo dobrze zaprojektowane, przestronne i funkcjonalne. Jednym słowem – jest to idealny samochód dla większej rodziny. Oczywiście, pod warunkiem, że względy estetyczne kompletnie Cię nie interesują.
Z drugiej strony, wielu pasjonatów Multipli (w tym i my) stwierdziłoby, że wygląd samochodu nie działa na niekorzyść włoskiej produkcji. Bo przecież trudno pomylić linię karoserii Fiata z jakimkolwiek innym samochodem. Dalej, z racji swojego zatrważającego braku zainteresowania, zadbane modele Multipli dostępne są w naprawdę świetnej cenie. Na uwagę zasługują też miejskie wymiary minivana – bez problemu znajdziesz miejsce parkingowe, pomimo onieśmielającej szerokości! To wszystko dzięki dość krótkiej konstrukcji.
Pod względem jednostki napędowej, Fiat oferował dwie możliwości – 1.6-litrowy silnik benzynowy lub 1.9-litrowy diesel JTD. Przekłada się to na małą paliwożerność i łatwość eksploatacji. Multipla nie jest awaryjnym samochodem. Co więcej, właściciel nie musi się martwić o kosztowne części zamienne – rynek pęka w szwach.
Biorąc pod uwagę wady i zalety, trudno dziwić się, że z łatwością znajdziemy miłośników Multipli. Niezbyt atrakcyjny wygląd to nie wszystko, właściciele cenią sobie Fiata za swoją niezawodność i funkcjonalność. Trzeba przyznać, że rzadko który samochód może pochwalić się takimi opiniami. To wszystko działa wyłącznie na korzyść Multipli – ze względu na małą atrakcyjność rynkową, potencjalni klienci mogą dostać naprawdę dobre auto w cenie niższej niż za konkurencyjne konstrukcje.
Przeszukując internet natrafiliśmy na bodajże jedyny aktywnie działający w Polsce fanklub Multipli. Klub Fiata Multipla działa na terenie świętokrzyskiego Bodzechowa. To przede wszystkim tam organizowane są coroczne zloty miłośników Multipli. Pierwszy zlot inauguracyjny odbył się w 2008 roku. By ubiegać się o członkostwo, trzeba wykazać się merytoryczną aktywnością na forum, uczestnictwem w zlotach i oficjalnych spotkaniach, oraz pozytywną integracją z resztą środowiska. Więcej informacji znajdziesz na oficjalnej stronie klubu – www.multiplaklub.pl
(fot. Rudolf Stricker/Wikipedia)
Dopiero teraz dotarłem do tego wpisu. W Bodzechowie coroczne zloty fanów Multipli? Pobieżna lektura klubowej strony daje inną odpowiedź – zloty odbywają się w różnych miejscach na terenie całej Polski i siedziba klubu (na początku przez chwilę na Górnym Śląsku, później przez wiele lat w Poznaniu no i teraz w województwie świętokrzyskim nie ma nic do lokalizacji spotkań.