Lata 80

Ford Sierra Cosworth – legenda lat 80.

Ford Sierra Cosworth – legenda lat 80.
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Ford Sierra to kultowe auto, które w latach osiemdziesiątych zrobiło niesamowitą karierę na świecie. Szczególnie model Cosworth został zapamiętany przede wszystkim wśród miłośników  szybkiej jazdy.

Początki

Ford Sierra Cosworth został stworzony przez zespół osób, którym bardzo zależało na dołączeniu tej amerykańskiej marki do czołówki aut wyścigowych. Na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku wyścigi samochodowe przeżywały prawdziwy rozkwit. Jedną z najbardziej popularnych w tym okresie była kategoria samochodów turystycznych, która odgrywała dużą rolę dla Forda. Brakowało w niej auta, które mogłoby konkurować z najlepszymi, jak BMW czy Rover. 

W roku 1985 Sierra RS Cosworth zadebiutowała na salonie samochodowym w Genewie. Spotkała się z bardzo entuzjastycznym i ciepłym przyjęciem, szczególnie wśród fanów szybkiej jazdy. Pracując nad projektem tego modelu, wykorzystano liczne podzespoły, które tworzyły sportowy Merkur XR4ti. Dzięki takiej formie pracy udało się zarówno zaoszczędzić czas jak i zmniejszyć koszty podczas produkcji nowego samochodu.

Znakiem rozpoznawczym Forda Sierra Cosworth stało się tylne skrzydło, przypominające ogon wieloryba. Jego zadaniem miało być zwiększenie docisku i poprawa stabilności samochodu podczas rozwijania większych prędkości. Ten niesamowity spojler stał się potem znakiem rozpoznawczym sportowego Forda. Elementami nadwozia, które podkreślały sportowe przeznaczenie, były:

  • mocno poszerzone nadkola,
  • dwa charakterystycznie wyglądające wloty powietrza na masce,
  • specjalnie zmodyfikowany dla tej wersji przedni zderzak. 

Pod maską konstruktorzy przewidzieli dwulitrowy silnik o mocy 204 KM, a dzięki dodatkowej turbosprężarce od firmy BorgWarner auto osiągało jeszcze lepsze osiągi. Ford Sierra Cosworth napędzany był na tylną oś dzięki manualnej, pięciostopniowej skrzyni biegów.

Jego wyniki na trasie, jak na auto produkowane seryjnie, były znakomite. Cosworth przyspieszał do 100 km/h w 6,5 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 230 km/h. Takie parametry spowodowały, że model ten stał się jedną z najbardziej pożądanych wersji Forda tamtych lat, a w dodatku dostępną w atrakcyjnej cenie. Opcja trzydrzwiowa nadawała tej wersji bardzo sportowego charakteru, ale też nie ograniczała miejsca dla siedzących z tyłu auta.

Kontynuacja

W 1990 roku doszło do pewnych zmian związanych z zastosowaniem w Fordzie Cosworth napędu na cztery koła. Miało to przynieść kolejne sukcesy na torach wyścigowych, jednak okazało się, że „napęd na cztery” nie zawsze jest kluczem do sukcesu i model Forda XR4 był znacznie skuteczniejszy na rajdach. Nie zmieniło to jednak faktu, że z chwilą pojawienia się Coswortha z napędem na tylną oś i na cztery koła, zarówno w salonach jak i w rajdach popularność marki zanotowała dynamiczny wzrost. 

Wersja 4×4 nie była do końca kontynuacją poprzednich modeli Forda Cosworth. Producent zastosował do przeniesienia napędu własną skrzynię biegów, a silnik został dopracowany do współpracy z katalizatorem. Wersja czteronapędowa oznaczona była, w odróżnieniu od opcji z napędem na tylną oś, głowicą pomalowaną na zielono. Moc pojazdu wzrosła do 230 KM. 

Największą jednak różnicą w tym modelu był brak „płetwy wieloryba” z tyłu Forda. Zamiast niej na klapie bagażnika zastosowano niewielką lotkę, która znacznie odbiegała od tego, co było zastosowane u poprzednika. W wersji z początku lat dziewięćdziesiątych dodano kilka wlotów powietrza, w tym także te charakterystyczne na masce, które znane są z pierwszego RS Coswortha.

Mimo wprowadzonych modyfikacji kariera wersji 4×4 nie trwała zbyt długo, zarówno jeśli chodzi o drogi, jak i rajdy. Sierra Cosworth 4×4 była dość awaryjnym i nieporęcznym w prowadzeniu autem.

Co dalej?

Pomimo niezbyt długiej kariery Forda Cosworth 4×4, udało się na jego podstawie stworzyć nowego Forda – Escorta Cosworth. Jego debiut miał miejsce w rajdach samochodowych w 1990 roku, a na rynek motoryzacyjny trafił dwa lata później.

Ford Sierra Cosworth to niewątpliwie legenda lat osiemdziesiątych, która była odpowiedzią na coraz większą konkurencję na torach wyścigowych takich marek, jak BMW czy Mercedes. Jego znakiem rozpoznawczym była charakterystyczna „płetwa” na tylnym zderzaku i niesamowite osiągi, dzięki którym udało mu się konkurować na wielu torach wyścigowych. Współpraca Forda z brytyjskim producentem silników Cosworth nie zakończyła się na modelu Sierry, a trwała nawet dłużej, przy konstruowaniu modelu Forda Escort.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*