Marketing internetowy jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi marketingu. Wynika to z faktu, iż coraz więcej firm przenosi swoją działalność do sieci. Czym charakteryzuje się marketing internetowy? Jakie korzyści może przynieść naszemu biznesowi?
Według definicji marketing jest procesem społecznym, pozwalającym na swobodną wymianę i oferowanie wartościowych produktów lub usług. Proces marketingowy powinien przede wszystkim wyróżniać się dobrze przemyślaną strategią, w której nie zabraknie działań wspierających sprzedaż proponowanych towarów i usług. Marketing musi być ukierunkowany na klienta i rynek. Jego najważniejszym celem jest budowanie świadomości marki. Internetowy marketing, zwany także e-marketingiem, jest odmianą tego klasycznego.
Wiemy już, na czym polega marketing w swojej klasycznej postaci, co więc wyróżnia jego internetową odmianę? Odpowiedź nasuwa już sama nazwa – e-marketing obejmuje wszelkie działania i strategie prowadzone w internecie, które wspierają sprzedaż towarów lub usług oraz kreowanie wizerunku marki godnej zaufania. Marketing internetowy odnosi się tylko do procesów zachodzących w sieci, nie korzysta z tradycyjnych kanałów komunikacji i promocji. Można stwierdzić, że założenia e-marketingu wychodzą naprzeciw współczesnym oczekiwaniom odbiorców, ponieważ obecnie coraz więcej czasu spędzamy w sieci, tam rozmawiamy, kupujemy, szukamy, a nawet dokształcamy się.
Wśród głównych działań marketingu internetowego możemy wyróżnić:
Działania promocyjne w internecie mają to do siebie, że szybko przynoszą oczekiwane efekty, a same reklamy nie są ograniczone, na przykład czasowo czy lokalizacyjnie. Zaletą e-marketingu jest także to, że wszelkie procesy możemy na bieżąco monitorować i w razie potrzeby modyfikować. Poza tym w sieci mamy możliwość pozostawania w regularnym kontakcie z odbiorcami, co pomaga zbudować zaangażowaną społeczność, która darzy zaufaniem naszą markę.
W środowisku internetowym możemy korzystać z wielu narzędzi reklamowych, dzięki którym nasze działania marketingowe staną się jeszcze bardziej skuteczne. Warto zwrócić uwagę na przykład na zdobywającą popularność technikę nazywaną marketingiem afiliacyjnym. Co to jest marketing afiliacyjny? Określa się go także jako marketing partnerski. To model biznesowy, opierający się na współpracy, w którym muszą zaistnieć cztery strony:
Linki afiliacyjne, które partner umieszcza w swoich kanałach, prowadzą do strony reklamodawcy. Każdy partner ma przypisany indywidualny link, dzięki czemu możliwe jest określenie prowizji od sprzedaży.
Marketing afiliacyjny przynosi korzyści dla wszystkich stron. Reklamodawcy zyskują nowe kanały promocji swoich towarów, partnerzy otrzymują wynagrodzenie za wypełnienie warunków umowy, a klienci mają możliwość zapoznania się z nowymi ofertami.
Zdjęcie główne: Merakist/unsplash.com