Historia marki Mercedes-Benz sięga samego początku motoryzacji. Obecnie jest to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek samochodowych na świecie. Poznaj legendarne modele z lat 70. XX wieku.
Sukces marki Mercedes-Benz to zasługa Karla Benza i Gottlieba Daimlera. Co może dziwić, to fakt, że dwójka tych panów nigdy ze sobą nie współpracowała, a nawet się nie spotkała. Mimo tego niezależnie od siebie przyczynili się do powstania jednej z najbardziej cenionych marek samochodowych na świecie.
W 1886 roku Daimler pracował nad pierwszym czterokołowym pojazdem napędzanym silnikiem spalinowym, natomiast nieco wcześniej Karl Benz był odpowiedzialny za bardzo podobny projekt. Nie wiedzieli oni o swoim istnieniu, a także o tym, że za kilkadziesiąt lat ich firmy połączą się i stworzą niezastąpione modele łączące w sobie prestiż, bezpieczeństwo i wyjątkowe osiągi.
Zanim przedsiębiorstwa Karla Benza i Gottlieba Daimlera postanowiły połączyć siły, minęło dużo czasu i wiele się wydarzyło – drugi z pary niemieckich inżynierów zmarł w 1900 roku, pozostawiając za sobą firmę DMG. Po jego śmierci zaczęto prace nad pierwszym modelem wypuszczonym pod nazwą Mercedes. Na początku producenci konkurowali między sobą, jednak jak się później okazało, współpraca okazała się znacznie korzystniejszym wyborem. Pierwsza wojna światowa skomplikowała plany obydwóch marek; pojawił się kryzys, z którym wiele firm nie umiało sobie poradzić. Kilka lat po jej zakończeniu, w 1924 roku, oba przedsiębiorstwa postanowiły więc zawrzeć porozumienie, na mocy którego zobowiązywały się do „zawieszenia broni”.
W 1926 roku na skutek połączenia dwóch firm powstało jedno przedsiębiorstwo – Daimler-Benz A.G. Owocna współpraca trwa aż do dzisiaj; w 1998 roku doszło do fuzji spółki z amerykańskim Chryslerem, tworząc firmę DaimlerChrysler. Od 2007 roku marka funkcjonuje jako Daimler AG, podczas gdy Mercedes-Benz występuje w roli spółki zależnej.
Wróćmy jednak do historii. Wśród pierwszych wyprodukowanych pojazdów przez połączoną firmę znajdują się modele W02, W03 i W06. Pierwsze dwa korzystały z sześciocylindrowego silnika o pojemności odpowiednio dwóch i trzech litrów, a nad ich projektem czuwał Ferdinand Porsche. Te samochody nie zdołały jednak odnieść większego sukcesu.
Inaczej było w przypadku W06, czyli Mercedesa SSK. To 2-drzwiowy, sportowy roadster, który święcił triumfy w wyścigach Grand Prix i wyróżniał się świetnymi osiągami.
Z biegiem czasu powstało coraz więcej ciekawych aut oferujących znakomite właściwości jezdne oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. Warto zwrócić uwagę między innymi na pojazdy takie jak model 770 czy Nürburg 460. Pierwszym z nich poruszał się Adolf Hitler, z kolei drugi był prezentem od firmy Daimler-Benz dla papieża Piusa XI.
Samochody marki Daimler-Benz powstawały nieprzerwanie – nawet II wojna światowa nie wywarła większego wpływu na firmę. Wypuszczano prestiżowe modele takie jak Mercedes 300 czy Mercedes 219. W latach 50. zespół Mercedes-Benz królował także na torach wyścigowych, zdobywając dwa tytuły mistrzostw świata Formuły 1. Po katastrofie w Le Mans w 1995 roku, podczas której wypadek z udziałem kierowcy Mercedesa zakończył się śmiercią 89 widzów, firma wycofała się z zawodów. Zespół wrócił na tor dopiero w 1989 roku, a fani musieli poczekać na większe sukcesy aż do 2014 – od wtedy Mercedes-Benz dominuje klasyfikację F1.
To jednak samochody powstałe w latach 70. zrobiły prawdziwą furorę. Ich wygląd oraz osiągi zachwycały każdego fana motoryzacji. Pojazdy te łączyły w sobie niesamowity styl i najwyższy komfort. Marzył o nich każdy kierowca – nie zmieniło się to aż do dziś. Oto najpiękniejsze perełki z lat siedemdziesiątych, które bez dwóch zdań zasługują na miano kultowych.
To pierwszy model oznaczony jako „klasa S” – Mercedes-Benz W116 miał swój debiut w 1972 roku i był bezpośrednim następcą Mercedesa W108. Produkcja trwała do końca dekady, a W116 wyróżniał się luksusowym wyposażeniem. W 1974 roku pojazd został uznany za Europejski Samochód Roku pokonując w plebiscycie sportowego Fiata X1/9 i pierwszą Hondę Civic. Jego stylistyka nawiązywała do sportowych samochodów, przez co model cieszył się ogromną popularnością wśród kierowców ceniących sobie taki charakter pojazdów.
W116 łączył w sobie elegancję z pewną świeżością. W porównaniu do swojego poprzednika nowszy Mercedes charakteryzował się większymi rozmiarami nadwozia, a także zastosowaniem innowacyjnego rozwiązania, jakim było pneumatyczne zawieszenie. Samochód dostępny był wyłącznie w wersji 4-drzwiowego sedana. Inna odmiana, wariant SEL, oferowała rozstaw osi wydłużony o 100 mm.
W 1975 roku rozpoczęła się produkcja modeli W123. Jest to samochód zaliczany do tak zwanej klasy wyższej średniej (segment E lub F), potocznie nazywany „beczką”. Dostępny był jako sedan, coupé, kombi oraz przedłużana limuzyna. W 1986 roku nastąpił koniec produkcji tego modelu. Do tego czasu pojazd uległ wielu modyfikacjom; zmieniło się m.in. wnętrze, reflektory i kierunkowskazy.
W latach siedemdziesiątych W123 był ikoną luksusowych pojazdów. Dodatkowe wyposażenie było naprawdę imponujące. Automatyczna skrzynia biegów z tempomatem, klimatyzacja czy też system ABS zadziwiały swoją innowacyjnością i poziomem zaawansowania w tym okresie. We wrześniu 1982 roku każda z wersji przeszła gruntowną modernizację – zmiany dotyczyły m.in. konstrukcji oraz wyposażenia.
Na miano prawdziwej legendy zasłużył również produkowany pod koniec lat 70. Mercedes klasy G. Na początku swojej historii model oznaczany jako W460, W461 lub W462 był kojarzony z prostą i wytrzymałą terenówką, jednak dzięki wielu ulepszeniom i modyfikacjom stał się samochodem luksusowym, o którym marzyli wszyscy. Był to pierwszy taki pojazd w ofercie firmy.
Założeniem inżynierów było stworzenia auta, które byłoby jednocześnie lekkie i zwinne, jak i niezwykle wytrzymałe. Dedykowane było kierowcom, którzy poszukiwali samochodu zarówno do jazdy w terenie, jak i po drogach miejskich. Choć dzisiaj samochody typu SUV są wszystkim dobrze znane, to wtedy były prawdziwą nowością. Na początku brakowało entuzjazmu wśród klientów i pojawiły się pierwsze problemy ze sprzedażą. Nie minęło jednak zbyt wiele czasu, zanim spore grono kierowców przekonało się do tego modelu.