Luksusowy Oldsmobile 88 produkowany przez amerykańską markę o tej samej nazwie w latach 1949–1999 budził niemałe zainteresowanie. Szczególnie pierwsze generacje z lat 50. ubiegłego wieku przyciągają uwagę fanów oldtimerów. Co warto wiedzieć o czterech pierwszych wersjach tego modelu?
Opisywany dziś samochód pierwszy raz został zaprezentowany w 1949 roku. Wszystko za sprawą poszerzenia oferty przez firmę Oldsmobile. Wersja 88 miała być tańszą alternatywą dla modelu 98. Sylwetka pojazdu przypominała te, które do tej pory tworzył producent. Przede wszystkim miała zaokrąglone i obłe kształty, charakterystycznie wystające, zarysowane błotniki oraz chromowane elementy zderzaków przednich i tylnych. Oldsmobile 88 I produkowany był przez pięć lat (do 1954 roku) w sześciu miastach w USA, między innymi w Kansas City. Producent oferował dwie wersje specjalne tego modelu: Super 88 i DeLuxe 88. Nie było w nich sporych modyfikacji, jedynie inne kolory nadwozia i więcej chromu na karoserii. W „jedynce” postawiono na pięciolitrowy V8 Rocket. Najciekawiej prezentowała się wersja dwudrzwiowa coupé z 3-biegową manualną skrzynią biegów.
Druga generacja modelu 88 nie przyniosła wielkich zmian w samej konstrukcji. Nadwozie pojazdu mocno nawiązywało do tych z lat 40. XX wieku. Pojawiły się tutaj szerzej rozstawione reflektory, masywniejsza maska czy większy wlot powietrza za przednim zderzakiem. Oldsmobile 88 II produkowany był do 1957 roku, występował w wersji czterodrzwiowej i dwudrzwiowej. Względem poprzednika zwiększono pojemność silnika do 5,3 litra, 88 II ponadto wydłużył się o niecałe 100 milimetrów i poszerzył nieznacznie, bo o około 50 milimetrów.
Trzecia generacja modelu 88 była produkowana jeszcze krócej, bo zaledwie dwa lata. Jednak w połowie produkcji, dokładnie w roku 1958, przeprowadzono lifting. Najmocniej odczuł to przód pojazdu, dokładniej pas przedni. Linia maski znalazła się wyżej, reflektory z pojedynczych zamieniły się w podwójne, a atrapy chłodnicy były szersze i większe od poprzednich. Co ważne, w modelu 88 III pojawił się jeszcze większy silnik o pojemności 6,1 litra. Chrom już w pierwszej wersji produkowanej od 1957 roku generacji odgrywał znaczącą rolę na karoserii. Warto zaznaczyć, że Oldsmobile 88 II występował w wersjach specjalnych Super, Dynamic i Golden Rocket
Na przełomie dziesięciolecia producent Oldsmobile wypuścił kolejną, czwartą już generację modelu 88. Firma zdecydowała się pójść wzorem większej 98. Wprowadzono więc strzeliste przednie nadkola, okrągłe, odseparowane, podwójne reflektory i bardzo charakterystyczne skrzydlate nadkola z tyłu, gdzie zawieszono jednokloszowe lampy. Czwarta generacja była dłuższa od poprzedników. Występowała w trzech typach nadwozia – jako czterodrzwiowy sedan, pięciodrzwiowe kombi i dwudrzwiowy coupé. Zastosowano w niej 3-biegową skrzynię manualną i 4-biegową automatyczną. Do dyspozycji klientów były dwa silniki V8 Rocket o pojemności 6,1 litra oaz 6,5 litra.
Zdj. główne: Ivan Jevtic/unsplash.com