Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Zapalona kontrolka check engine jest ważnym komunikatem – oznacza, że układ samodiagnozujący w komputerze danego pojazdu wykrył błąd (mniej lub bardziej poważny). Może ona świecić, mrugać lub zgasnąć bezpośrednio po uruchomieniu pojazdu. Warto zwrócić uwagę na jej kolor – nie zawsze świadczy ona o awarii. Jakie są najpopularniejsze przyczyny wyświetlania kontrolki check engine?
Kontrolki check engine znajdują się w autach wyposażonych w gniazdo diagnostyczne OBD-II – czyli głównie w europejskich pojazdach powstałych po 2000 roku. Mogą mieć postać rysunku (przedstawiającego silnik) lub napisu „check engine” – pojawiają się wtedy na desce rozdzielczej, w razie usterki.
Kontrolki check engine mogą przybierać różne kolory, informujące o typie awarii. Jeśli pojawi się czerwony napis lub grafika, oznacza to niebezpieczeństwo i najgroźniejsze awarie. Kiedy kierowca zauważy tak podświetlony znak, musi jak najszybciej zatrzymać auto i sprawdzić, co dzieje się z pojazdem. Pomarańczowa kontrolka check engine sygnalizuje awarię i zagrożenie – stanowi nakaz udania się do auto serwisu, gdzie zostanie przeprowadzona kompleksowa diagnostyka komputerowa (https://motointegrator.com/pl/pl/warsztaty/usluga-1-diagnostyka-komputerowa-samochodu). Zielona kontrolka dotyczy jedynie funkcji samochodu, nie jest związana z usterką.
Kontrolka check engine (https://motointegrator.com/pl/pl/poradniki/porady-eksploatacyjne/zapalona-kontrolka-silnika-najczestsze-przyczyny) świeci się nieustannie tylko w przypadku długotrwałych odchyleń od normy w pracy i stanie technicznym pojazdu. Ów komunikat jest najczęściej związany z układem wydechowym i wtryskowym. Zapalona kontrolka check engine świadczy zatem o: nadmiernym zużyciu katalizatora, zablokowaniu układu recyrkulacji spalin, awarii układu wtryskowego lub przepływomierza, błędzie sondy lambda (w silnikach benzynowych), zablokowaniu geometrii turbosprzężarki, usterce filtra DPF.
Efekty wymienionych usterek mogą być różne – od większego spalania po gorsze osiągi i zakłóconą pracę silnika. Zdarza się, że kontrolka check engine świeci się, gdy kierowca zatankował paliwo o złej jakości. Czasem jej przyczyną jest także nieprawidłowy montaż instalacji gazowej.
Skuteczne zdiagnozowanie usterek związanych z zapaloną kontrolką check engine jest niemożliwe na własną rękę. Znacznie lepsza decyzja to udanie się do mechanika, który dysponuje odpowiednim sprzętem – będzie mógł ustalić nie tylko miejsce awarii, poznać jej bezpośrednią przyczynę.
Diagnosta daje gwarancję poprawnej interpretacji odczytanych błędów. Pomaga nie tylko w wygaśnięciu kontrolki (skasowanie błędu), ale i likwidacji samej usterki (bez naprawy kontrolka o czerwonej lub pomarańczowej barwie nie zniknie). Istnieje – co prawda – możliwość samodzielnego skasowania danego błędu z pamięci sterownika (użyj interfejsu diagnostycznego ze specjalną aplikacją), jednak jest to sposób niepolecany, bo nie rozwiązuje źródła problemu.
Zignorowanie świecącej się kontrolki check engine może mieć poważne konsekwencje – dla samochodu i domowych finansów. Przede wszystkim wpływa to na mniejsze osiągi silnika, większy poziom zużycia paliwa, rosnącą emisję spalin i – wreszcie, na koniec – poważne uszkodzenie silnika.
Pamiętaj o zasadach obowiązujących na gwarancji producenckiej – jeśli Twoje nowe auto jest jeszcze pod opieką gwarancyjną, zlekceważenie zapalonej kontrolki check engine i nieudanie się do diagnosty, może skutkować utratą gwarancji.
Zdjęcie: materiał Klienta.