Mini Cooper to obecnie jeden z najpopularniejszych i najbardziej cenionych modeli na rynku. Często nazywany jest współczesnym klasykiem i to nie bez powodu. Oto najważniejsze informacje na temat tego samochodu.
Projekt koncepcyjny Mini po raz pierwszy został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie we wrześniu 1997 roku. Model S R53 to trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback, który został wprowadzony na rynek w 2001 roku przez niemiecki koncern motoryzacyjny BMW. Druga generacja pojawiła się w 2006 roku, natomiast trzecia w 2014. W międzyczasie wprowadzono również wersję kabriolet.
Historia modelu Mini jest niezwykle ciekawa, choć jednocześnie nieco skomplikowana. Samochód początkowo dedykowany był niezbyt zamożnej klienteli. Jego produkcja rozpoczęła się w czasach kryzysu, z tego względu ceny nie mogły być zbyt wygórowane. W początkowych latach Mini charakteryzowało się prostą i niczym niewyróżniającą się konstrukcją, jednak pomimo tego już od pierwszych chwil podbiło serca kierowców. Modernizacja modelu to w głównej mierze zasługa Niemców, którzy postanowili wesprzeć Brytyjczyków w pracach nad tym samochodem.
Początkowo marka należała do British Motor Corporation, jednakże pierwsze modele sprzedawane były pod znakiem Austin i Morris. W wyniku kryzysu postanowiono skorzystać z oferty Niemców. W 1994 roku Mini zostało przejęte przez BMW, co jak się później okazało, było znakomitą decyzją.
Nowa generacja znanego już wszystkim Mini pojawiła się w 2001 roku. Odświeżona wersja charakteryzowała się nowoczesnym designem, podążającym za najnowszymi trendami. Nie był to jednak samochód zupełnie nowy. Nie zrezygnowano z tradycyjnych rozwiązań, dzięki czemu nadal można było dostrzec pierwotnego angielskiego Mini.
W 2002 roku w ofercie pojawił się model Cooper z silnikiem generującym moc na poziomie 163 KM. Wersja Cooper i Cooper S w 2004 roku zdobyła tytuł North American Car of the Year.
Zespół BMW wykonał kawał dobrej roboty, jeśli chodzi o modernizację pierwotnego modelu od Brytyjczyków. Niemcom udało się utrzymać, a nawet zwiększyć zainteresowanie klientów, które zostało wypracowane w ciągu kilku lat. Samochód został oficjalnie wprowadzony na rynek w 2001 roku, natomiast pierwszy lifting miał miejsce w 2004 roku. Cooper S wykorzystywał doładowanie, dzięki czemu udało się zwiększyć jego moc do zawrotnych 163 KM. Samochód oferował swoim kierowcom znakomite możliwości jezdne, co przez wielu z nich zostało bardzo docenione.
Prawdziwym hitem, jak na tamte czasy, było wykorzystanie sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, zamiast pięciobiegowej obecnej w poprzednich mniejszych modelach. Takie rozwiązanie w głównej mierze przyczyniło się do ogromnego sukcesu Mini Coopera S R53 praktycznie od pierwszych dni sprzedaży.
W wyniku liftingu w 2004 roku, w niewielkim stopniu odświeżono wygląd zewnętrzny, natomiast moc wzrosła do 170 KM.
Nazwy Cooper i Cooper S zarezerwowane są dla usportowionych wersji klasycznego Mini. Ogromną rolę w ich tworzeniu odegrał John Cooper i jego przedsiębiorstwo Cooper Car Company, dlatego producenci postanowili uhonorować ich wysiłek nazwą modelu oraz jednej z opcji tuningu – John Cooper Works (JCW). Firma Johna Coopera przyczyniła się także do powstania modelu o wyższej specyfikacji, a mianowicie – Cooper S Works. Pojazd ten wyposażony został w większy wydech i filtr powietrza, zmodernizowany system hamulcowy i zawieszenie oraz nowe 17-calowe koła.
Jeśli zastanawiasz się nad kupnem Mini Cooper R53, warto dokładnie zapoznać się z jego specyfikacją. Dane dotyczące mocy i wymiarów samochodu należy traktować względnie, gdyż są one trudne do jednoznacznego ustalenia.
Ku rozczarowaniu wielu osób, produkcja wszystkich Mini Cooperów generacji R53 została wstrzymana w 2007 roku. Pomimo tego samochód ten nadal pozostaje w sercach miłośników motoryzacji. Mini Cooper S R53 to synonim znakomitych właściwości jezdnych, wygody, funkcjonalności oraz bezpieczeństwa.
(fot. pixabay.com)
Cooper R53s z napedem 4×4? ciekawostka 😉