FSO Syrena, czyli rodzina polskich samochodów osobowych oraz dostawczych. Produkcja tych pojazdów przypada na lata 1957–1972 (Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie) oraz 1972–1983 (Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej). Dziś opiszemy ostatnią wersję, czyli model 105!
Zacznijmy od historii pojazdu Syrena 105. Model ten produkowany był w latach 1972–1983. Na początku produkcja odbywała się w FSO, aby praktycznie po kilku miesiącach przenieść się całkowicie do FSM w Bielsku-Białej. Odbyło się to dokładnie 30 sierpnia 1972 roku. Tak naprawdę nie miało to większego znaczenia w kwestii konstrukcyjnej, bo modele wychodzące z jednej i drugiej fabryki różniły się jedynie znacznikiem (warszawskie FSO i bielskie WSM – Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego, nazwa oczywiście później została zmieniona tak jak i sam znaczek na FSM).
W późniejszych latach pojawiły się nowe wersje Syreny 105, między innymi LUX z lewarkiem zmiany biegów i drążkiem hamulca ręcznego pomiędzy siedzeniami. Drugą wersją była Syrena 105 L, która różniła się od podstawowej węższymi fotelami z regulacją kąta oparcia. Pojawiły się także zmiany w nadwoziu, między innymi w modelu Syrena R20, który miał służyć jako rolniczy pick-up. Postawiono także na furgon, ten nazwano Syrena Bosto. Jednak w 1983 roku zaprzestano produkcji Syreny. Nie zobaczyliśmy już jej w żadnej innej wersji.
Jednostka napędowa w Syrenie 105 – i swoją drogą również w modelu 104 – to silnik S-31, dwusuwowy z trzema cylindrami i gaźnikiem z przepłukiwaniem zwrotnym. Pojemność skokowa tej jednostki wynosiła dokładnie 842 centymetry sześcienne, stopień sprężania mieścił się w granicach 7,0–7,2, natomiast całkowita moc silnika wynosiła 40 koni mechanicznych przy 4300 obrotach na minutę. Masa samego silnika wynosiła dokładnie 88 kilogramów. Syrena 105 rozpędzała się do 120 kilometrów na godzinę, ale podróżowanie w sposób ekonomiczny wymagało ściągnięcia nogi z gazu i jazdy pomiędzy 60 kilometrami na godzinę a 80 kilometrami na godzinę. Warto zaznaczyć, że średnie zużycie paliwa to 8,8 litra na 100 kilometrów.
Model 105 w przypadku kilku wymiarów różnił się od poprzedników. Jego wysokość wynosiła dokładnie 1515 milimetrów, a szerokość 1565 milimetrów. Należy zauważyć, że ostatni egzemplarz był szerszy od poprzednich produkowanych przez FSO. Długość całkowita Syreny 105 wynosiła 4040 milimetrów, a więc dokładnie tyle samo, ile w modelach od 101 do 104. Masa pojazdu nie przekraczała 940 kilogramów. Warto dodać, że było to o 30 kilogramów mniej od modelu 103.
Syrena 105 była dwudrzwiowym, metalowym sedanem. Należy zaznaczyć, że był to model bardzo popularny, który miał jednak swoich krytyków. Nie zmienia to faktu, że w polskich produkcjach filmowych model 105 występował naprawdę często. Wracając do nadwozia, na kierowców czekały panoramiczne szyby przednie i tylne, obrotowa boczna szyba przednia i opuszczana boczna tylna. Z przodu charakterystyczny grill, który wielu osobom kojarzył się z szerokim uśmiechem oraz okrągłe światła dzienne, a pod nimi mniejsze, również okrągłe kierunkowskazy. Tył pojazdu, jak na tamte czasy, był bardzo pospolity. Uwagę przykuwały poziome nadkola. Oto Syrena 105 w całej okazałości!
Zdjęcie główne: pixel2013/pixabay.com