Lata 90

Fiat Coupe – czy to auto to już klasyka motoryzacji?

Fiat Coupe – czy to auto to już klasyka motoryzacji?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Fiat Coupe to auto, którego walory zostały docenione przez niejednego miłośnika włoskiej motoryzacji. Jego oryginalny wygląd, a także świetne osiągi stanowią wizytówkę tego znanego w latach 90. modelu.

Początki Fiata Coupe

Produkcja Fiata Coupe trwała od 1993 do 2000 roku. W tym czasie powstało niewiele ponad siedemdziesiąt tysięcy sztuk tego egzemplarza. Za wygląd auta odpowiadał Chris Bangle, który w tamtym czasie należał do czołowych osób zajmujących się tworzeniem nowatorskich rozwiązań w zakresie linii nadwozia. W 1992 roku był odpowiedzialny za design marki BMW, dla której zaprojektował między innymi takie modele jak BMW serii 7, BMW 5, Z3, Z4, Z8, 1, 3, 6, X5, X6. Zaznaczył też swoją obecność przy projekcie legendarnego Mini. Pracę w branży motoryzacyjnej zakończył w wieku 52 lat.

Tworząc nadwozie dla Fiata Coupe, Bangle czerpał z włoskiego stylu, który słynie z piękna, a także zwrócenia uwagi na każdy detal. Wnętrze auta zostało doskonale wyposażone i podkreślało jego sportowy styl. Na uwagę zasługuje skórzana tapicerka, miękkie tworzywa, a także dodatki lakierowane na drzwiach oraz desce rozdzielczej. 

Codzienna eksploatacja

Podczas codziennej eksploatacji, Fiat Coupe sprawdza się bez zarzutu. Pomimo tego, że pasażerowie muszą wchodzić przez wejście kierowcy, mogą liczyć na sporo miejsca na tylnych fotelach. Bagażnik liczy blisko 300 litrów i z pewnością pomieści najbardziej potrzebne bagaże.

Wadą tego włoskiego modelu jest dość sztywne zawieszenie, które obniża nieco komfort podróżowania. Rekompensują to stosunkowo tanie naprawy.

Twórcy Fiata Coupe od początku nosili się z zamiarem zaprojektowania auta sportowego. Widać to po tym, jakie jednostki napędowe tworzyły tę legendę. W ofercie włoskiego producenta były silniki:

  • 1.8 16V o mocy 131 KM,
  • 2.0 20V o mocy od 147 do 154 KM,
  • 2.0 20V Turbo osiągający 220 KM.

Dźwięk dwóch ostatnich jednostek napędowych jest bardzo charakterystyczny.

Na szczególną uwagę zasługuje silnik dwulitrowy z turbodoładowaniem zapewniający doskonałe osiągi, który zyskał spore uznanie wśród miłośników tuningu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wersja 2.0 20VT osiąga w nieco ponad sześć sekund, a maksymalna prędkość wynosi 253 km/h. Biorąc pod uwagę powyższe parametry, spalanie wypada całkiem nieźle, bo w cyklu mieszanym mieści się w granicach 11–13 l/100km. 

Mankamentem Fiata Coupe, tak jak w przypadku wielu aut sportowych, jest szybsze zużycie wybranych podzespołów. Najbardziej podatne na awarie są synchronizatory skrzyni biegów oraz przeguby. Częstą przypadłością tej wersji może być też wyższe zużycie oleju. Poważniejsze awarie dotyczą czujników, chłodnic czy termostatów, a także wałków rozrządu.

Auta z wyższym przebiegiem mogą mieć problemy ze zużyciem amortyzatorów, wahaczy, a także z całym układem wydechowym. Oryginalne tłumiki mogą być dość mocno podatne na korozję. Jeśli nie doszło do wypadku, nie powinno być dużych kłopotów ze zbyt mocno skorodowanym nadwoziem. Dzięki temu nie trzeba też martwić się o konieczność naprawy trudno dostępnych miejsc, jak w przypadku choćby pokrywy silnika, która jest zintegrowana z błotnikami.

Fiat Coupe jako klasyk motoryzacji

Fiat Coupe został wyprodukowany również w wersjach, które wkrótce będą mogły zaliczyć się do miana klasyków motoryzacji z uwagi na ograniczoną ilość egzemplarzy, która pojawiła się na rynku motoryzacyjnym. Chodzi o wersję Limited Edition oraz Plus, które pojawiły się w latach 1998–2000. Oba mają dużo lepsze wyposażenie, aniżeli poprzednie wersje, jednak jeśli chodzi o poprawienie osiągów, to w wersjach LE oraz Plus trudno dopatrzyć się jakichkolwiek zmian w tej kwestii. 

Fiat Coupe jest autem, które nie może jeszcze trafić do kategorii klasyków motoryzacji. Produkcja modelu miała miejsce w latach dziewięćdziesiątych, a zakończyła się w roku 2000. To powoduje, że model jest ciągle stosunkowo młody. Na uwagę jednak zasługuje fakt wydania tylko siedemdziesięciu tysięcy egzemplarzy, wśród których można znaleźć również wersje bardzo rzadko spotykane na rynku wtórnym. 

Biorąc pod uwagę osiągi, które miał w połowie lat dziewięćdziesiątych na tle innych sportowych modeli tamtego okresu, można śmiało stwierdzić, że Fiat Coupe był wyjątkowy. Linia nadwozia, którą tworzyły znane osoby ze świata designu, sprawia, że nawet trzydzieści lat po premierze można uznać Fiata Coupe za współczesny model, który wyglądem zachwyca wielu miłośników sportowych aut. 

(fot. Rudolf Stricker/wikipedia)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*