Aut klasycznych na rynku jest coraz więcej. Nic dziwnego, chętnych na ich zakup nie brakuje. Jesteś jednym z nich i zastanawiasz się nad zakupem klasyka z kierownicą po prawej stronie? Sprawdź więc, czy takim autem możesz jeździć po naszych drogach!
Samochód klasyczny to wymagający zakup. Nie chodzi tylko o jego zarejestrowanie i zgłoszenie do odpowiednich urzędów, ale samą eksploatację. Rzadko się zdarza, że kupujesz przysłowiową „igłę”. Raczej do zakupu musisz sporo dołożyć, aby pierwszy raz wyjechać nim na drogę. Nic dziwnego, w starych autach zawsze jest coś nie tak. Oczywiście cały czas myślimy o samochodach nieodrestaurowanych! Czy w ogóle wiesz, jakie auto może być klasykiem? Warto to wiedzieć przed zakupem, aby później nie czekać kilka lat na prawo do jego zarejestrowania jako samochód zabytkowy.
Jest kilka reguł, których należy się trzymać podczas zakupu auta klasycznego. Trzeba wiedzieć, czy może ono takim być. Jakie są zasady? Przede wszystkim wiek modelu nie może być mniejszy niż 25 lat. Druga sprawa to produkcja danego auta – ta powinna ustać minimum 15 lat temu. Jednak to wciąż nie wszystko. Musisz wziąć pod uwagę nawet części danego samochodu. Pojazd zarejestrujesz jako klasyczny, jeśli ten pod maską ma minimum 70% oryginalnych elementów. Są jednak sytuacje, kiedy te trzy zasady mogą nie obowiązywać. Jest to przede wszystkim fakt, że model, który chcesz kupić, był wcześniej użytkowany przez osobę znaną – monarchę, sławnego aktora czy reżysera lub inną gwiazdę. Druga sytuacja to ta, w której Twój nowy nabytek brał udział w rajdach, a jego kierowca zdobywał wysokie miejsca.
Jest kilka krajów, które mają ruch lewostronny na drogach. Co za tym idzie, samochody tam poruszające się mają kierownicę po stronie prawej. Tak jest, ale tak też było dziesiątki lat temu. Jeśli więc ściągasz samochód z Irlandii czy Wielkiej Brytanii to możesz mieć pewność, że kierownica będzie po prawej stronie. Ruch lewostronny jest także w RPA, Australii, Nowej Zelandii i Japonii. Warto jednak ściągać klasyki z dwóch wymienionych wyżej krajów, a najlepiej tylko z jednego, czyli Irlandii. Jest ona członkiem Unii Europejskiej, a to ważna kwestia, o czym za chwilę. Oczywiście możesz ściągać pojazdy z innych krajów europejskich, które wcześniej były sprowadzone z państw, gdzie odbywa się ruch lewostronny. Ważne jednak, abyś Ty kupił pojazd zarejestrowany na terenie Unii Europejskiej!
Jak się okazuje, nie powinieneś mieć z tym żadnego problemu. Auta z kierownicą po prawej stronie mogą być rejestrowane w naszym kraju. Nie inaczej jest w przypadku klasyka. Wystarczy przygotować stosowne dokumenty. Jest ich niestety dość sporo. Wszystko wiąże się z tym, że jest to auto, które ma uzyskać „żółte tablice”. Poza tym taka rejestracja nie różni się praktycznie niczym od rejestracji samochodu kilkuletniego z kierownicą po prawej stronie. Konieczne jest uzyskanie wszelkich dokumentów potwierdzających faktyczny wiek, stan techniczny pojazdu, niezbędne jest okazanie dowodu rejestracyjnego czy zdanie tablic rejestracyjnych i karty pojazdu, jeśli taka istnieje.
Jeśli pojazd przeszedł badania techniczne, został poprawnie zarejestrowany i uzyskał tablice rejestracyjne samochodu klasycznego, możesz poruszać się nim po drogach. Cały szkopuł jednak w tym, że aby to osiągnąć, trzeba dokonać kilku poprawek, na przykład zmienić ustawienie świateł, prędkościomierza czy lusterek zewnętrznych. Wszystko po to, aby auto dostosować do ruchu prawostronnego. Jednak wtedy musisz ingerować w konstrukcję klasyka, co mogłoby się nie spodobać kolekcjonerom, gdybyś chciał później sprzedać auto. Miej to na uwadze.
(fot. pixabay.com)