Automobilklub Polski kusi proponowanymi benefitami wielu kierowców, którzy chcą zostać jego członkami. Jakie kryteria trzeba spełnić, aby się do niego zapisać?
Historia automobilklubu w Polsce sięga roku 1908, kiedy to opracowano statut ówczesnego Towarzystwa Automobilistów Królestwa Polskiego. Ideą było stworzenie organizacji, która będzie zrzeszać polskich kierowców, a także miłośników w dziedzinie motoryzacji. Z inicjatywy Towarzystwa w roku 1912 roku wydano pierwszą mapę samochodową Królestwa Polskiego, a jego pierwszą zorganizowaną imprezą był rajd Warszawa – Łódź – Radom – Puławy – Lublin – Warszawa. W kolejnych latach organizowano także inne imprezy i wystawy samochodowe. W okresie międzywojennym zreorganizowano Towarzystwo, które przyjęło znaną nam dzisiaj nazwę Automobilklub Polski.
Od roku 1936 w ramach swojej działalności automobilklub zaczął organizować placówki egzaminacyjne i rozpoczął przeprowadzanie egzaminów dla kierowców w całej Polsce. W roku 1950 Automobilklub Polski przestał istnieć, jednak na jego podstawie utworzono Polski Związek Motorowy, a po roku 1956 roku w ramach PZM można było tworzyć automobilkluby regionalne. Przez cały okres działalności do automobilklubu chciało dołączyć wielu kierowców. Tak zresztą jest do dzisiaj.
Automobilklub Polski jest stowarzyszeniem, którego głównym celem jest upowszechnianie kultury motoryzacyjnej, a także popularyzowanie sportów motorowych i turystyki motorowej. Upowszechnianie wszelkich zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego również wpisuje się w nadrzędne cele stowarzyszenia – automobilklub wszystkie je realizuje, między innymi przez organizowanie imprez, zawodów i rajdów w sportach samochodowych, motocyklowych i kartingu oraz organizowanie zlotów. Członkowie automobilklubu mogą też sami uczestniczyć w różnych zawodach i imprezach w kraju i za granicą.
Automobilklub Polski zrzesza członków, którzy mogą mieć różne rangi – są to członkowie rzeczywiści, honorowi i wspierający. Co trzeba zrobić, żeby zostać członkiem rzeczywistym? Konieczne jest złożenie pisemnej deklaracji z rekomendacją dwóch członków wprowadzających. Co ważne, muszą oni posiadać co najmniej dwuletni staż członkowski. Aby dopełnić formalności, należy wnieść opłatę wpisową. Członkami automobilklubu często chcą zostać osoby niepełnoletnie. Nie ma z tym najmniejszego problemu, ale należy dodatkowo przedłożyć zgodę rodziców lub opiekunów prawnych.
Wstąpienie do automobilklubu daje jego członkom różne prawa i obowiązki. Jakie będą to prawa? Między innymi członek rzeczywisty ma bierne i czynne prawo wyborcze (po uzyskaniu pełnoletności i dwuletnim stażu członkowskim), może uczestniczyć w działalności automobilklubu i korzystać z jego świadczeń, a także brać udział w imprezach i zawodach. Dodatkowo każdy członek może nosić odznaki i używać barw automobilklubu.
Jakie obowiązki niesie ze sobą członkostwo? Członek musi oczywiście brać czynny udział w realizacji działań statutowych, przestrzegać regulaminu i regularnie opłacać składki członkowskie. Konieczna jest także dbałość o dobre imię automobilklubu. Godność „Honorowego Członka Automobilklubu Polski” nadawana jest za szczególne zasługi na rzecz automobilklubu, a członkiem wspierającym może zostać osoba (po przyjęciu przez Zarząd), która chce wspierać automobilklub materialne, organizacyjnie lub w inny sposób. Taki członek również jest przyjmowany na zasadzie pisemnej deklaracji.
Jak wygląda odpowiednie uzupełnienie wniosku na członka automobilklubu? Deklaracja musi być wypełniona i podpisana z obu stron, a po wpisaniu swoich danych osobowych, należy zebrać podpisy dwóch członków rekomendujących. Ten punkt może czasami odstraszyć od ubiegania się o członkostwo, ale niepotrzebnie. Jeżeli nie znasz dwóch członków rekomendujących z dwuletnim stażem działalności, powinieneś przyjść na posiedzenie wybranej komisji statutowej klubu. Po przeprowadzonej rozmowie na pewno uzyskasz wymagane rekomendacje.
(fot. pixabay.com)